Desolaat klinkend debuut
De muziek van het Zweedse zestal Sickoakes valt – op het eerste gehoor – niet op tussen de talloze huidige postrockbandjes die in het kielzog van Mogwai, Sigur Rós en Explosions in the Sky varen. Een aantal eigenzinnigheden en een aparte sfeer trekt hun debuutalbum echter boven de middelmaat uit.
Patronen
De meeste van de zeven lange nummers hebben als basis een eindeloos herhaald patroon van een eenvoudige gitaarmelodie en bouwt daar een muur van blazers, percussie, toetsen en nog meer gitaarwerk op. Soms werkt dat bijna hypnotiserend (als het tempo opgeschroefd wordt, bijvoorbeeld in Oceans on Hold), soms (in het nummer Missiles and Mammals) is het niet meer (of minder) dan onderhoudend. Alle instrumenten werken mee aan de voortkabbelende herhalingen. De avontuurlijke drums op Taking the Stairs Instead of the Elevator voegen daarbij veel meer toe dan alleen een ritme. Ook de blazers (die nergens tot de voorgrond doordringen) en de subtiele extra percussie passen vaak vloeiend in het geheel.
Bliepjes
Enkele nummers gaan het ene oor in en het andere weer uit, vele hebben echte zo’n sterke melodie dat ze blijven hangen. Weer andere vallen daartussen: het tweeluik Wedding Rings & Bullets in the Same Golden Shrine maakt pas indruk als het na een kwartier een Sigur Rós-achtige climax ondergaat. De ellenlange reeks bliepjes die daarop volgt is fascinerend, maar de op zich fascinerende afsluiter Leonine komt daarna weer als mosterd na de maaltijd. Het album had dus een sterkere structuur kunnen gebruiken, maar een groot deel van het songmateriaal staat als een huis. Een prima debuut dus van een band die waarschijnlijk nog meer in zijn mars heeft.
Sickoakes speelt 12 april samen met Midaircondo in Vera en een aantal dagen later tijdens festival Motel Mozaïque.
.