Van Zweden en Wagner: Höchstes Heiles Wunder
Het is dat het Concertgebouw te mooi is, anders zou het publiek het bijna doen: de zaal afbreken na de naar perfectie neigende concertante uitvoering van Wagners laatste opera Parsifal. Echte Wagnerianen juichen op suggestie van de componist niet na een uitvoering van het ‘heilige’ Bühnenweihfestspiel, maar wat dirigent Jaap van Zweden en het bedreigde Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor in de ZaterdagMatinee lieten horen rechtvaardigt niet een schreeuw om cultuur maar een orkaan aan geluid.
Gedroomde uitvoering
Echt als een verrassing kwam het niet, maar tenor Klaus Florian Vogt blijkt de ultieme, bijna engelachtige, Parsifal van dit moment, terwijl oudgediende Robert Holl als Gurnemanz werkelijk onovertroffen is. Wat een tekstbeheersing, wat een fenomenale timing en frasering. En dit zijn alleen nog maar de meest in het oog springende solisten, want werkelijk iedere rol, van de bloemenmeisjes tot de graalridders, van Kundry tot Amfortas, krijgt een gedroomde uitvoering mee. De cd-registratie die volgend jaar ongetwijfeld volgt is een absolute aanrader.
Geen vervolg?
Als het aan dit kabinet en de verantwoordelijke staatssecretaris Zijlstra – favoriete film The full Monty – krijgt Van Zwedens Wagner-expeditie geen vervolg. Uitverkocht Concertgebouw of niet, het Muziekcentrum van de omroep zal of helemaal moeten verdwijnen of in dusdanig afgeslankte vorm verder moeten, dat grootschalige projecten als Parsifal niet langer haalbaar zullen zijn. Ook De Nederlandse Opera zal fors moeten bezuinigen, de Reisopera wordt gedwongen zich vooral toe te leggen op goedkopere producties van het ijzeren repertoire waarmee door het hele land volle zalen te realiseren zijn, en te vrezen is dat het doek compleet zal vallen voor Opera Zuid.
Is dat erg? Jazeker. Niet voor Jaap van Zweden – hij heeft ook in het buitenland inmiddels zo’n naam opgebouwd dat hij overal met open armen ontvangen wordt. Wel voor de zangers en musici van een koor en orkest van wereldklasse. Maar bovenal voor de Nederlandse muziekliefhebber, of die nu in het Concertgebouw zit, naar de radio luistert of via internet live meekijkt. Dat wel degelijk zeer grote publiek wordt door dit kabinet uitgekleed en in de kou gezet. Nicolas Mansfield van de Nationale Reisopera twitterde niet geheel onterecht al cynisch: ‘Nationale Reisopera programmeert 100 voorstellingen van The Full Monty in 2013.’