Muziek / Concert

Bowie was tuinieren

recensie: Kashmir in Paradiso: nagenoeg perfect

Thuis trekt de band steevast een publiek van duizenden, in Nederland worden ze weggemoffeld in het bovenzaaltje van Paradiso. Het siert de Denen van Kashmir dat ze ook voor een fractie van hun thuispubliek met evenveel overgave spelen.

~

Dat zaaltje was trouwens wel in een mum van tijd uitverkocht en aan de paar honderd dolenthousiaste toeschouwers was het niet te merken dat een doorbraak nog altijd op zich laat wachten. Een paar bescheiden radiohitjes ten spijt: Nederland ligt niet direct wakker van het viertal. Gelukkig blijven ze het keer op keer proberen, steeds met een gezonde dosis speelplezier. Met een eigen entourage en een fors instrumentarium kan het financieel niet lucratief zijn om Nederland aan te doen, dus we mogen blij zijn dat de Denen de moeite nog nemen en er zoveel plezier in blijven houden.

Een uur en drie kwartier lang speelde de band een intense set met een fraaie selectie uit hun laatste drie albums, zonder louter voor de hand liggende titels te kiezen. De band had het lef om naast hitsongs intiemere en ontoegankelijkere nummers te spelen. Het materiaal van Zitilites uit 2003 is nog steeds het meest rijk en veelzeggend, songs als Rocket Brothers en Ruby over Diamond (sfeervolle opener) maken live nog steeds het meeste indruk. De meer mechanische en zelfbewuste songs van het gloednieuwe album No Balance Palace komen minder sterk over, hoe sterk de band de dynamiek van de plaat ook over weet te brengen.

~

Smeekbeden uit het publiek om de smartlap Miss You werden genegeerd. Niet dat Kasper Eistrup wars was van publieksinteractie: de goedgemutste zanger grapte er op los. “Bowie wilde nog meekomen maar Amsterdam, maar hij had het te druk met tuinieren.” En dus moest The Cynic het zonder zijn vocale bijdrage op de single doen. Eistrup en co brachten wel een magistrale vertolking van Bowies Memory of a Free Festival ten gehore. Niet bepaald een bekende klassieker en dus opnieuw een onverwachte keuze. Zo’n zet getuigt niet alleen van durf, maar illustreert ook fraai hoe gedecideerd en daadkrachtig Kashmir eigenlijk te werk gaat: hun uitvoering klinkt misschien wel overtuigender dan die van de meester zelf.

Minder serieuze maar niet minder meeslepende momenten waren een rake uitvoering van het huidige radiohitje The Curse of Being a Girl (Kashmir in een notendop), uitzinnige vreugdedansjes van Eistrup en bassist Mads Tunebjerg en een opgewekte afsluiter in de vorm van hun eerste radiohit Mom in Love, Daddy in Space. Het songmateriaal van Kashmir, met de intense vocale melodieën en subtiele dynamiek, is afhankelijk van topprestaties van de band, een degelijk geluid en een ontvankelijk publiek. Die laatste twee factoren laten nog wel eens te wensen over in het kleine bovenzaaltje van Paradiso, maar ditmaal ontbrak niets. Een nagenoeg perfect concert.

Dit concert wordt beschikbaar gesteld op Fabchannel.