8WEEKLY

Morrowind – The Elder Scroll III

Artikel: Morrowind - The Elder Scroll III

RPG’s, een genre waar ik een haat/flirt-verhouding mee heb. Mijn gevoelens aangaande RPG’s zijn altijd dubbel. Enerzijds boeit de gedacht om in de huid van een personage te kruipen, avonturen te beleven en het personage te ontwikkelen. Anderzijds is er het probleem van lineaire gameplay: het spel bepaalt eigenlijk wat er gebeurt, en mist daardoor verrassing en spontaniteit. Met het derde deel van Morrowind claimt Ubi Soft gamers als ik definitief voor het genre te winnen.

~

Het verhaal van Morrowind is complex en simpel tegelijk. Natuurlijk kan de speler zich van te voren in de uitgebreide beschrijvingen van Morrowind verdiepen (en dus alle complexe verhaallijnen proberen te volgen), maar men kan ook gewoon het spel opstarten en al spelende de boel proberen te ontdekken (de simpele en veel leukere variant). Nadat je een karakter hebt ontworpen begint het spel. Je begint als gevangene die op een eiland wordt afgezet. Je bedenkt een naam, volgt de instructies van de bewakers op, en wordt begeleid naar een mannetje die je vrijlating bekrachtigt. Je bent nu een vrij man, en kunt min of meer kiezen wat je gaat doen. Je aanmonsteren bij het leger? Op dievenpad? Huurmoordenaartje spelen? De keus is aan jou, en wat je doet beïnvloedt de verhaallijn op verschillende manieren.

Leren stelen

~

Aanvankelijk lijk je in een soort first-person shooter te zijn beland. De besturing gaat namelijk met toetsenbord en muis tegelijk. Het spel is uiterst gebruiksvriendelijk voor onbekenden in het RPG genre, het begin gedeelte laat de speler namelijk vertrouwd worden met de controls en mogelijkheden van Morrowind. Niet een overbodige luxe, want er zijn veel dingen waar de speler op moet letten. Mijn karakter leert al snel hoe hij een dolk of zwaard kan hanteren, hoe hij een slot open maakt met een ‘lockpick’ en hoe hij (niet onbelangrijk) objecten oppikt. Als je eenmaal echt aan het spel begint valt je de speelomgeving pas echt op. Alles ziet er fantastisch uit, en er lopen talloze personages rond die allemaal hun eigen functie in het verhaal lijken te hebben.

500 uur spelen

Mijn grote bezwaar tegen RPG’s was vaak dat de verhaallijn de speler te veel beïnvloedt, in plaats van andersom. Met Morrowind is dat wel even anders. Het spel belooft meer dan 3000 unieke non-playing characters waarmee de speler unieke interactie heeft. Verder heeft de speler als hij het spel volledig wil uitspelen ruim 500 uur(!) spelen voor de boeg. Aangezien je het spel op verschillende wijzen kunt spelen zal het spel na voltooiing nog steeds zijn aantrekkingskracht blijven behouden. Verder wordt bij Morrowind een editor geleverd zodat je de karakters en het spel naar jouw wensen kan aanpassen.

Conclusie

Ubi Soft zei het al, en ik kan het slechts beamen, Morrowind belooft de hit van 2002 te worden. Zelfs iemand als ik, altijd terughoudend op het gebied van RPG’s, ben helemaal om. Verder is het slim van Ubi Soft om via websites de talloze mogelijkheden van Morrowind te promoten. Via Morrowind.com en Morrowind.nl kan de speler zijn eigen add ons delen met andere spelers, waardoor het spel aan mogelijkheden nog meer wint ten opzichte van de concurrentie. Als je van plan bent deze zomer je zuur verdiende geld uit te geven, koop dan dit spel, je zult er zeker geen spijt van krijgen!

Systeemeisen:

Windows ME/98 128 MB RAM
Windows XP/2000 256 MB RAM
500 MHZ, 1GB schijf ruimte
32MB videokaart