Ophef bij Thieme Award 2009
De Thieme Art Award werd op de openingsdag van de 25e Art Amsterdam uitgereikt aan schilder Gijs van Lith (1984, Den Bosch). Wat een feestje had moeten worden zorgt nu echter voor commotie in de kunstwereld. De winnaar van de jaarlijkse kunstprijs voor veelbelovend talent wordt ervan beschuldigd dat zijn werk teveel lijkt op het werk van de gevestigde kunstenaar Tjebbe Beekman.
De Thieme Art Award wordt sinds 2004 ieder jaar op Art Amsterdam uitgereikt aan talentvolle kunstenaars onder de 35 jaar oud. De prijs bestaat uit het produceren van een catalogus van het werk van de kunstenaar en een solo-expositie op de volgende Art Amsterdam. De Thieme Award werd vorig jaar uitgereikt aan de Litouwse kunstenaar Žilvinas Landzbergas (1979). Dit jaar werd op de beurs een catalogus van zijn werk gepresenteerd en was er een solo-expositie van hem te zien bij de stand van galerie Fons Welters.
Plagiaat?
De uitreiking van de Thieme kunstprijs zorgde dit jaar echter voor veel ophef. Het werk van de winnaar Gijs van Lith vertoont namelijk veel overeenkomsten met het (eerder gemaakte) werk van kunstenaar Tjebbe Beekman (1972) die vertegenwoordigd wordt door Galerie Diana Stigter. De spectaculaire stadslandschappen die Van Lith schildert bestaan uit ritmische patronen met veel verf. Van Lith werd door de jury onder leiding van kunstrecensent Wim van der Beek geroemd om ‘de dialoog met de beeldmiddelen’. Van der Beek noemde Van Lith ‘een onvervalste schilder bij wie verf door het lichaam stroomt’. Zowel de keuze voor de onderwerpen als de manier van schilderen vertonen echter opvallende gelijkenissen met het werk van Tjebbe Beekman. Daarnaast lijkt een van de werken van Van Lith die op de beurs te zien was, Hongkong, Urban area II, direct te zijn nageschilderd van een foto van fotograaf Michael Wolf, die ook op Art Amsterdam exposeerde.
Tegenover Het Parool verklaarde de jury echter dat het werk van Van Lith in de manier waarop het tot stand komt, de techniek en het materiaalgebruik genoeg verschilt van de andere kunstenaars om het geen plagiaat te noemen. De vraag rijst echter in hoeverre kunstenaars andermans werk mogen gebruiken ter inspiratie. Zijn het proces van totstandkoming, de techniek en het materiaalgebruik wel genoeg redenen om het geen plagiaat te noemen wanneer de verschillende kunstwerken overduidelijk op elkaar lijken? In ieder geval zullen alle ogen gericht zijn op het werk dat Van Lith zal maken voor zijn solo-expositie voor Art Amsterdam 2010.
Genomineerden
Naast Van Lith waren de genomineerden dit jaar Iris Frerichs (1980), Raquel Maulwurf (1975), Ken’ichiro Taniguchi (1976) en het fotografenduo WassinkLundgren (1981/1983). De werken van de vijf genomineerde jonge kunstenaars werden tentoongesteld in een speciale stand op Art Amsterdam. Vooral de Spaanse Raquel Maulwurf imponeerde met indrukwekkende zwart-wit tekeningen van dramatische historische gebeurtenissen, zoals het bombardement op Dresden in 1945. Deze gebeurtenissen zijn soms echter nauwelijks terug te herkennen. Ze doen meer denken aan het heelal waar in het diepste zwart oogverblindende witte vlekken oplichten.
Het werk van Gijs van Lith is nog tot en met 20 juni 2009 te zien bij Galerie Bart in Amsterdam.