8WEEKLY

Lieve spelletjes op de boerderij

Artikel: Harvest Moon: Friends of Mineral Town

Toen ik een jaar of vier was, verhuisden mijn ouders uit de randstad om zich te gaan vestigen in een boerendorpje. Ik kan de stedelingen bevestigen dat veel van hun vooroordelen over boeren zeker een kern van waarheid bezitten. Veel boeren praten inderdaad met een onverstaanbaar accent, lopen op laarzen of klompen en zijn stug tegen stedelingen. Daar staat tegenover dat er, geloof het of niet, ook wel lol te beleven valt op het platteland.

~

In dit deel van Harvest Moon zien we hoe de hoofdpersoon terugkeert naar de boerderij waar hij vroeger tijdens de vakantie altijd zo veel lol heeft beleefd. Koetjes, kalfjes, kipjes, varkentjes, het was allemaal te cute voor woorden. Naast de vriendelijke oude boer had-ie er ook nog een leuk vriendinnetje. Maar vandaag de dag is het allemaal anders. De oude boer is overleden, en de boerderij is wat vervallen. De oude man heeft alles aan jou nagelaten, en dat is natuurlijk waar iedere stadse jongen van droomt, een eigen boerderij!

Bewateren

Het spel speelt een beetje als een soort Zelda op een boerderij met diverse mini-games. De bedoeling is kort gezegd dat de speler de boerderij zo goed mogelijk probeert te runnen. Dit houdt in dat je de dieren verzorgt en op de akkers je handen uit de mouwen gaat steken. Op de akkers moet je zaadjes planten. Wat je plant is afhankelijk van het jaargetijde. Na het planten moet je de boel een aantal dagen bewateren, anders groeit er natuurlijk niks. Ondertussen moeten natuurlijk de dieren ook de nodige aandacht krijgen…

Regelmaat

Er komt nogal wat planning kijken bij het runnen van een boerderij. Verkoop je de eieren, of wil je meer kuikentjes? Wil je meer koeien zodat je meer melk kan produceren? Hoe meer je van alles hebt, hoe meer werk je elke dag hebt aan het onderhouden van de boel. Het is dan ook erg belangrijk dat je een soort regelmaat weet te vinden zodat je niets vergeet. Als het regent hoef je in elk geval de akkers niet te besproeien, en dat geeft je dan wat meer vrije tijd. Die kun je natuurlijk verdoen achter de TV, maar je kunt ook je sociale leventje onderhouden, en zo nu en dan een minigame spelen.

Leuk en lief

Harvest Moon is qua graphics een ware verademing. Eindelijk weer eens zo’n spel waarin niet een grote kerel met een flink geweer rond loopt, maar gewoon een ‘cute’ spel. Harvest Moon past wat uiterlijk betreft in het rijtje Hamtaro, Kirby en Bubble Bobble. Naar mijn mening komen er de laatste jaren veel te weinig van dit soort titels uit. Het onderhouden van de boerderij kan soms wat repetitief lijken, maar op een vreemde manier is deze game toch behoorlijk verslavend gebleken. Hou je van spelletjes als de Sims en Zelda en ben je op zoek naar een leuk en lief spelletje, dan is dit een prima keuze.