8WEEKLY

Gore (preview)

Artikel: Gore (preview)

Veel mensen vinden het lekker als er veel blood and guts, oftewel veel gore, is verwerkt in een first-person-shooter. Wat dat betreft zit het met de titel van dit spel wel goed.

~

Het verhaal

De verhaallijn in een spel als deze is in de regel van een B-film gehalte en is verder ook niet echt van belang. Gore schijnt wat dit betreft een uitzondering te zijn, aangezien de verhaallijn op een briljante manier verwerkt zou zijn in het spel. Daar valt echter niks van te zien, maar hier mag nog geen oordeel over geveld worden aangezien het hier gaat om een preview. Het verhaal is als volgt: In de nabije toekomst gaat het mis op aarde, de helft van de wereldbevolking sterft van de honger, steden worden geregeerd door terror patrols die op hun beurt werken voor machtige dictators. Deze groeperingen worden de MOB genoemd. De regering, de UMC, vindt na lang onderzoek een emulator uit waarin je combat skills getraind kunnen worden. Deze emulator plaatst je in een arena, is onwijs realistisch en is gevuld met tegenstanders met een ongelooflijke AI. Het is net als de werkelijkheid, met als enige verschil dat als je hier sterft, je meteen weer respawned.

De gameplay

Gore is dus een fps als Unreal Tournament en Quake 3, en zoals het een soortgelijke game betaamt beschikt dit spel over de volgende modi: Deathmatch, Capture the Flag en Fortress Style. Volgens 4D Rulers zal het spel nog verschillende singleplayer en team modes bevatten. De AI is volgens 4D Rulers nog nooit zo geavanceerd vertoond als in Gore. Dit is echter nog niet getest, aangezien deze preview alleen een multiplayer bevatte en niet de singleplayer waarin je tegen bots speelt. 4D Rulers heeft hard zijn best gedaan de gameplay interessanter te maken dan bij de andere games uit het genre en lijkt daar toch zeker in te zijn geslaagd.

Stamina

~

Naast je energiebalk heb je ook stamina, oftewel uithoudingsvermogen, wat de gameplay diepgaander maakt. Als je bijvoorbeeld de hele tijd al rennend door een arena rent, word je moe en zodoende ook langzamer. Als je stamina helemaal op is, bijvoorbeeld door te rennen, of doordat je bepaalde verwondingen hebt opgelopen, kun je zelfs tijdelijk bewusteloos raken, en dan ben je natuurlijk kanonnenvoer voor je tegenstanders. Daarnaast heeft een net gerespawnd karakter een kans tegen iemand met een zwaar wapen, aangezien deze eerste nog een volle stamina heeft. In eerder genoemde spellen was je dan toch vaak behoorlijk kansloos.

Armor

Gore heeft een vrij geavanceerd armorsysteem. Je armor kan niet in een keer aan flarden geschoten worden, maar verdwijnt slechts op de plekken waar je geraakt bent. Het is dus het meest tactisch om alleen proberen te mikken op de plekken waar je de armor al hebt weggeknald.

Characters

De karakters hebben naast een significant verschillend uiterlijk ook een hele verschillende manier van spelen. Snelheid, stamina, grootte, hoeveelheid health etc. verschilt per character. 4D Rulers heeft echter wel gezorgd voor een goede balans tussen de spelers.

Graphics

De graphics van Gore zijn goed, maar verwacht geen hoogstandjes. Er valt gewoon weinig aan de graphics op te merken.

Conclusie

Met een diepgaande gameplay en veel goed uitgewerkte speelmodi zou Gore nog wel eens een echte topper kunnen worden. Binnenkort staat de review van dit spel hopelijk op 8WEEKLY en dan zullen we maar eens een echt kritisch oordeel vellen, maar Gore ziet er in elk geval veelbelovend uit.