8WEEKLY

Grote vraagtekens

Artikel: Final Fantasy X-2

.

~

FF is de koning onder de RPG’s, en dat onderstreepte FFX nog maar eens. Deze nieuwe game is niet zozeer een opvolger in de cyclus als meer een zijspoor van de FFX-game. Vandaar dat men deze game dan ook geen FFXI heeft genoemd, maar FFX-2. De overeenkomsten met FFX zijn dan ook duidelijk aan te wijzen. Wie echter denkt exact dezelfde game voorgeschoteld te krijgen, zal er al snel achter komen dat hij het niet geheel bij het rechte eind heeft.

Japanse werkelijkheid

Beeld en geluid zijn, zoals we immers van deze serie mogen verwachten, werkelijk prachtig. Het intro is echter weer typisch Japans en enigszins vervreemdend. Ben je geen fan van het Japanse gevoel voor dramatiek en hun soms wat vreemde manier van een verhaal vertellen, dan kunnen de tussenfilmpjes je al snel op je zenuwen gaan werken. Het spel begint met een tamelijk futuristisch popconcert. Samen met je medestrijder probeer je zodanig te infiltreren dat je de zangeres van het concert kan benaderen. Voor je het weet zit je verwikkeld in je eerste gevecht.

Toegankelijkheid

~

Hier kom ik mijn inziens het eerste probleem van de game tegen. Het is altijd erg moeilijk om zomaar ineens een langlopende serie zoals Final Fantasy binnen te vallen, en gewoon maar te gaan spelen. Heel erg bekend was ik nog niet met de reeks, maar als recensent ken ik de serie, en heb ik het voordeel dat ik er in het verleden wel eens mee in aanraking ben geweest, en dat je door de jaren heen genoeg dezelfde games voor je kiezen krijgt. De beginnende gamer zal dit eerste gevecht echter bekijken met een groot vraagteken boven het hoofd.

Nieuw vechtsysteem

De gevechten in FFX-2 zijn niet langer meer turn-based, dus rustig je zetten overwegen is er niet meer bij. Als je de tijd neemt om je strategie te overwegen gaat de vijand rustig door tot je het loodje legt. Voor de hardcore FF-fan is dat even wennen, maar het geeft een leuke twist aan de gameplay. Voor de newbie is het echter weer een extra horde die men moet zien te overwinnen om in het spel te komen. En aangezien een franchise altijd nieuwe leden voor zich moet zien te winnen lijkt me dat een (klein) nadeel.

Conclusie

De gebieden uit FFX zijn in deze game weer terug te vinden, met hier en daar wat extra’s. Wat dat betreft zal het enkelen die het eerste deel hebben gespeeld het allemaal wel heel erg bekend voorkomen. Toch valt er meer dan genoeg nieuws voor hen te beleven in FFX-2. Een grote sprong voorwaarts in de serie is dit deel zeker niet, maar wel weer een lekker koekje voor de fans. De minder ervaren RPG-er of iemand die weinig bekend is met FF kan zich beter eerst even bedenken voor hij aan dit avontuur begint, en zich eerst even wat inlezen in de materie die Final Fantasy heet.