Begeleiders van de laatste reis
Over de uitreiking van de Oscar voor de beste buitenlandse film is elk jaar wel weer wat te doen. Werd dit jaar verrassend de wat matte thriller El secreto de sus ojos verkozen boven erkende meesterwerken als Das weisse Band en Un prophète; vorig jaar ging het al even onbekende Departures met de eer strijken.
Traditie en moderniteit
Departures is, na Tokyo Sonata, de tweede Japanse film in korte tijd die plotselinge werkloosheid als uitgangspunt heeft. Beide films, hoewel verschillend in toon, bieden fascinerende inkijkjes in de Japanse cultuur, waarin respect, traditie en de angst voor schaamte nog erg diep geworteld zijn. Wat regisseur Takita in Departures erg mooi doet is het weergeven van de voortdurende wisselwerking tussen traditie en moderniteit, die in Japan erg sterk aanwezig is. Als een van de grootste economieën in de wereld is Japan een geïndustrialiseerde samenleving die op het eerste gezicht weinig verschilt van Westerse landen. Dit laat Takita subtiel zien door gebruik van moderne kleding en technologische snufjes, die een effectief contrast vormen met de cruciale rol die rituelen nog steeds genieten in de Japanse maatschappij.
Minutenlange scènes waarin Daigo en zijn baas minutieus de handelingen uitvoeren die gepast zijn bij iemands overlijden behoren tot het hoogtepunt van de film. Op respectvolle wijze, met ontzag voor de eeuwenoude tradities, bereiden de begrafenisondernemers de lichamen zo goed mogelijk voor op hun laatste reis, naar een plek waar ze nooit meer vandaan zullen komen.