Overdonderend bloederig spektakel

.
Ha, zo kennen we hem weer. De man die de evenzeer bejubelde als verguisde blockbuster The Passion of the Christ op zijn naam heeft staan en die in een dronken bui antisemitische opmerkingen maakte, zoekt de controverse graag op. Maar de kans dat Apocalypto evenveel kritiek krijgt als The Passion of the Christ, is klein. Apocalypto is in de eerste plaats een avonturenfilm en pas daarna een allegorie.
~
Authentiek
Heel geloofwaardig is Apocalypto niet, spannend wel. In hoeverre de film historisch accuraat is, is voor een leek niet te beoordelen, maar Gibson heeft in ieder geval zijn uiterste best gedaan om alles er authentiek uit te laten zien. De acteurs spreken de taal van de Maya’s, net zoals er in The Passion of the Christ Aramees en Latijn werd gesproken. De tribal tatoeages, de piercings en de versieringen die onder de huid zijn aangebracht, zijn levensecht, net als overigens alle bloederige wonden die de personages oplopen. Dat de film een Oscar voor de visagie krijgt is niet onwaarschijnlijk, en een Oscar voor de kostuums of de art direction zou ook niet onterecht zijn.
~
Adembenemend gruwelijk
Het hoogtepunt van de film is de scène waarin de blauwgeverfde slaven naar het altaar worden geleid, dat zich bovenop een enorme tempel bevindt. De gewaden en de sierraden van de priesters en de vrouwen zijn adembenemend mooi. Het lijkt alsof je als kijker bovenop die tempel staat en de schreeuwende massa aan de voet van de tempel overziet. Dan dringt de verschrikkelijke waarheid door; de slaven worden één voor één naar het altaar geleid, hun hart wordt uit hun lichaam gerukt en omhoog gehouden voor de zonnegod. Vervolgens worden ze onthoofd en valt hun hoofd tientallen meters naar beneden, de trappen van de tempel af. De scène is even gruwelijk als imponerend.
Gibsons idee van spektakel is überhaupt nogal bloederig. Afhankelijk van de sterkte van je maag kan dat een belangrijk bezwaar tegen Apocalypto zijn. Jaguar Paw, indrukwekkend neergezet door debutant Rudy Youngblood, krijgt nogal wat te verduren tijdens zijn vlucht en ook zijn achtervolgers worden niet gespaard. Apocalypto is een opeenvolging van afgehakte hoofden, uitgerukte harten, aanvallen van wilde dieren, doorboorde lichaamsdelen en uit elkaar spattende hoofden. ‘Leven is lijden’ blijft het motto van Gibson, en film is een uitstekend middel om dat lijden te tonen. Dat Gibson dat goed kan, had hij al eerder laten zien.