Meeleven met middelbare-schoolmoordenaars
In een droomscène in The Basketball Diaries uit 1995 schiet Leonardo DiCaprio met een stengun zijn medeleerlingen neer. Na diverse schietpartijen op Amerikaanse scholen gingen in de media stemmen op om de film uit de videotheken te bannen. De scène zou jongeren aanzetten tot extreem geweld tegen hun klasgenoten.
Verlangen naar een bloedig einde
De Estlandse regisseur Ilmar Raag doet in Klass (2007) niet ingewikkeld: de hoofdpersonen in deze film worden zo vreselijk gepest dat ze geen andere mogelijkheid meer zien dan een einde te maken aan het leven van hun klasgenoten, en daarna dat van zichzelf. Wat Klass realistischer en meer beangstigend maakt dan bijvoorbeeld Elephant, is dat je je als kijker prima kunt voorstellen hoe de jongens tot hun daad komen. Sterker nog, naarmate de film vordert, ga je steeds meer verlangen naar het moment dat de sadistische pestkoppen uit Klass bloederig aan hun einde zullen komen.
Joosep wordt al jaren gepest, zoveel maken de opgetrokken schouders en de wezenloze blik van acteur Pärt Uusberg snel duidelijk. Hij verwacht niets meer van zijn klasgenoten dan dat ze hem negeren en van tijd tot tijd in elkaar slaan, tot Kaspar (Vallo Kirs) hem op een dag te hulp schiet. Daarop keert de klas zich tegen beide jongens. Leraren kijken een andere kant op, ouders onderschatten het probleem. Een beetje karikaturaal is het allemaal wel, vooral omdat het geen moment bij de jongens opkomt om hulp te zoeken of van school te veranderen.
Film vs. het echte leven
Eigenlijk zou Klass de ultieme voorlichtingsfilm voor middelbare scholieren kunnen zijn, ware het niet dat de pesterijen wat al te grof zijn voor tere kinderzieltjes. Uit deze paradox blijkt al dat gepeste jongeren geen films nodig hebben om zich tot geweld op school aan te laten zetten; daarvoor biedt het echte leven al genoeg inspiratie.