Een persiflage op een niet-bestaand genre

Lang geleden in een land hier ver vandaan… Een arm, Jiddisch sprekend echtpaar in maakt zich zorgen of ze een dybbuk, een geest, in huis hebben gehaald. Al met al begint de veertiende film van de gebroeders Coen behoorlijk a-typisch.
Wat is beter? Een oude man in je warme huis uitnodigen of hem buiten laten staan omdat hij wel eens een geest zou kunnen zijn? Is het beter om te handelen of juist niet? Als de film al een antwoord op deze vraag geeft, dan is het: wat je ook doet, je bent altijd de lul.
~
De broers Coen maken vaak hun eigen versie van een bekend genre, zoals de film noir in The Man Who Wasn’t There en de politieke thriller in Burn After Reading. A Serious Man lijkt een persiflage van dit niet-bestaand genre. Hoe noem je een verhaal over een Joodse man die bij allerlei rabbi’s aanklopt omdat hij wil weten waaraan hij zoveel ellende heeft verdiend? Precies, zulk soort films zijn er niet veel. Toch lijkt het alsof de Coens wederom hun eigen draai hebben gegeven aan een specifiek type film. Een Joods coming-of-agedrama, onder andere, deels gebaseerd op hun eigen jeugd.
Ieder personage zijn eigen zinnetje
~