Nieuwe dvd’s

.
Déjà Vu
(Tony Scott, 2006 • Buena Vista)
De overheid kan via satelliettechnologie alles wat zich in Amerika afspeelt tot in detail via een monitor horen en zien – met een vertraging van vier dagen, en zonder de mogelijkheid de beelden en geluiden terug te spoelen. Dat is de fantastische premisse van Déjà Vu, waarin de techniek toegepast wordt om de dader van een terreuraanslag te vinden. Maar de opwinding die dit prachtige gegeven bij de kijker veroorzaakt, wordt bijna direct om zeep geholpen. Wat blijkt namelijk: het verleden kan via een nog inventievere uitvinding gemanipuleerd worden, en wellicht is zelfs tijdrijzen mogelijk. Vanaf dit moment verandert pretentieloos actievermaak in technologische kolder, afgewisseld met pretentieus melodrama. De held (Denzel Washington) zet namelijk alles op alles om een mooi meisje van een wisse dood te redden, zonder dat deze drang behoorlijk gemotiveerd wordt.
~
A Prairie Home Companion
(Robert Altman, 2006 • A-Film)
Wat een aangenaam tussendoortje voor filmmaker Robert Altman moest worden, werd zijn zwanenzang. Op 20 november vorig jaar, negen maanden na de première van A Prairie Home Companion, overleed Altman op 81-jarige leeftijd aan kanker. Zijn laatste film is geen hoogtepunt uit zijn carrière, maar past wel uitstekend in zijn oeuvre van ensemblefilms rond een bepaalde setting. Die setting is dit keer de licht parodiërende country-radioshow van Garrison Keillor, die met het idee en scenario voor de film was gekomen. Het ensemble loopt uiteen van topactrice Meryl Streep tot tienersterretje Lindsay Lohan.
~
Het (niet ondertitelde) commentaar van Altman en acteur Kevin Kline kabbelt al net zo lekker voort als de film zelf. Gezellig keuvelen ze over ditjes en datjes, met hier en daar een wijsheid van Altman (antwoord van Kline: “Hm, interesting …“) of een grap van Kline (die wel eens een actor’s cut op dvd zou willen uitbrengen, met veel close-ups van zichzelf). In de Making of wordt iets meer verteld over de originele radioshow, waaruit veel betrokkenen ook in de film te zien waren. Vrijwel alle acteurs worden geïnterviewd. Dit levert naast veel onvermijdelijke veren in reten ook hilarische scènes op, als Woody Harrelson en John C. Reilly volledig in hun rol blijven van zingende en flauwe moppentappende nepcowboys. (Marcel van den Haak)
Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.
Tenacious D in the Pick of Destiny
(Liam Lynch, 2006 • RCV)
“We wanted to make the Citizen Kane… of comedy“, zegt komisch duo Jack Black en Kyle Gass in het kijkje achter de schermen van hun speelfilmdebuut. Van zulke idioterie is meer te vinden op deze luxueuze uitgave: Black en Gass’ audiocommentaar zit er bijvoorbeeld vol mee. Toch weerhoudt het hen er niet van boeiend over de opnames, de vele halfverborgen verwijzingen naar andere films en muziek uit te wijden.
~
Lees hier een uitgebreide recensie van deze film..
The Prestige
(Christopher Nolan, 2006 • Warner)
Rond de eeuwwisseling van 1900 strijden twee flamboyante illusionisten om de gunst van het publiek. Robert Angier (Hugh Jackman) moet het vooral van zijn showmanschap hebben, terwijl Alfred Borden juist de beste trucs in huis heeft. De twee waren ooit goede vrienden, maar door een finaal mislukte truc veranderde de vriendschap in bittere rivaliteit. The Prestige is zoals een goede goocheltruc – duidelijk in het begin, mysterieus in het midden en verrassend tegen het einde. Regisseur Nolan geeft de sfeer van de industriële revolutie mooi weer en de twee hoofdrolspelers zetten zeer goede prestaties neer.
~
Lees hier een uitgebreide recensie van deze film..