Special editions
In Nederland is het altijd maar weer afwachten of je waar voor je geld krijgt als je flink in de buidel tast voor een zogenaamde special edition. Soms krijg je een luxe prachtversie met het meest uitvoerige extra materiaal, soms word je afgescheept met de schijn van interessante toevoegingen. In dit artikel een paar recente voorbeelden van hoe het wel en niet moet.
Death Proof
(Quentin Tarantino, 2007 • A-Film)
Voor de Europese bioscooprelease werden de twee ‘Grindhouse‘-films, Death Proof en Planet Terror, los van elkaar uitgebracht. Ook op dvd is Death Proof nu individueel verschenen, in een ‘2 disc special edition’ maar liefst. Deze veelbelovend klinkende uitgave is een grote teleurstelling. De extra’s zijn voornamelijk gericht op de spectaculaire stunts met de bekende Dodge-auto’s, wat natuurlijk een belangrijk element in deze film is, maar veel verder dan het eindeloze gezever van Tarantino zelf komt het niet. In de overige extra’s worden er op een ‘ouwe jongens krentenbrood’-manier pluimen uitgedeeld aan alle leden van de crew, die het allemaal natuurlijk fantastisch hebben gedaan. Sterker nog, de hele uitgave lijkt in dienst te staan van de promotie van Tarantino’s vriendjes, zoals regisseur Eli Roth en stuntvrouw Zoe Bell. Deze laatste heeft niet alleen een eigen item, maar er staat ook nog een trailer van Double Dare, een documentaire over Bell, op het schijfje. Een welkome extra op deze uitgave waren de neptrailers geweest die wij in de bioscoop hebben moeten missen. In plaats daarvan is ervoor gekozen om de winnaar van A-Films neptrailer-wedstrijd, Nailed by Nikita, op de dvd te zetten. Na twee disks blijft er niet veel meer over dan teleurstelling. Bij zo’n ludiek project had zeker wel wat beters verzonnen kunnen worden dan een postergalerij en een jukebox van de muziek uit de film. Hopelijk zal de uitgave van Planet Terror ons meer te bieden hebben. (Anouk Werensteijn)Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.
The Bourne Ultimatum
(Paul Greengrass, 2007 • Universal)
“Een van cruciale elementen in het succes van de Bourne-franchise is dat het niet alleen maar om actie en spierkracht gaat, maar dat er altijd een coole, slimme factor in de kern van de verhalen zit”, aldus regisseur Paul Greengrass op het audiocommentaar van de dvd van The Bourne Ultimatum. Op de extra’s zie je die twee elementen ook terugkomen, hoewel bij de meeste de nadruk ligt op de actiescènes. Zo zien we de hele filmkaravaan aan het werk in diverse steden, blijkt Matt Damon aardig te kunnen stunten met een auto, en krijgen we een blik achter de schermen van de vechtscènes en (auto)achtervolgingen. Ook zijn er een aantal verwijderde scènes te zien die jammer genoeg niet voorzien zijn van audiocommentaar. Dieper gaat het audiocommentaar van Greengrass, waarin duidelijk wordt dat hij de film ook als een manier ziet om commentaar te leveren op de wereld waarin we leven. Zo tapt het verhaal duidelijk in op de angst voor wat regeringen allemaal in het geheim doen en blijken Londen, Madrid en New York niet zo maar als locatie uitgezocht te zijn. Er werd bewust voor deze steden gekozen omdat juist zij in aanraking zijn gekomen met angst en paranoia, en dat is precies waar de Bourne-films over gaan. Bovendien laat Greengrass weten dat hij zich liet inspireren door films uit de jaren zeventig als All the President’s Men en The French Connection. Al met al een prima uitgave van een enerverende film die bij herhaald kijken niets aan kracht inboet. (Marcel Westhoff)Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.
Rescue Dawn
(Werner Herzog, 2006 • Dutch Film Works)
Herzogs versie van het relaas van de luchtmachtpiloot Dieter Dengler, die tijdens de Vietnamoorlog in Laos neerstortte, trekt zich voor een groot deel weinig aan van de wetten van het genre ‘waargebeurd verhaal’. Een briljante Christian Bale presenteert Dengler als een pure naivist: iemand die met zo’n grote vanzelfsprekendheid weigert te vertwijfelen en op te geven, dat zijn drieste optimisme uiteindelijk zijn redding betekent. Bales rol is bijna een parodie, die deze plotloze film een bijzondere kracht meegeeft. De zwakste schakel is het slotakkoord: een plat sentimentele viering van Dengler als held, inclusief strijkersscore en uitzoomende camera. De ogenschijnlijk luxe uitgave van Dutch Film Works is een ware aanfluiting. De ‘extra’s’ (lees: promotiefilmpjes) zijn over twee schijven uitgesmeerd en in een metalen hoesje gestoken om te verhullen dat ze even gering als inhoudsloos zijn. De Amerikaanse versie staat gewoon op één schijf en bevat onder meer audiocommentaar van Herzog. Gelukkig is er een goedkopere kale editie beschikbaar. (Paul Caspers)Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.
Pan’s Labyrinth
(Guillermo del Toro, 2006 • Paradiso)
Del Toro’s fenomenaal gerealiseerde sprookje is een voor de hand liggende kanshebber voor een uitvoerige dvd-editie, maar deze uitgave overtreft de verwachtingen. Er wordt namelijk net zo uitgebreid ingegaan op de technische aspecten als op de inhoudelijke. Er is een bonusschijf vol minidocumentaires die voornamelijk over de weelderige productie gaan, maar ook hier krijgen we het een en ander te weten over Del Toro’s geestelijke in- en aspiraties bij het maken van de film. De meest waardevolle toevoeging is echter Del Toro’s audiocommentaar. Onophoudelijk orakelend vertelt hij over shots, scènes, de verschillende delen en de film in het algemeen, daarbij moeiteloos laverend tussen technische en inhoudelijke toelichting. Een uitmuntende editie: zo kan het dus ook. (Paul Caspers)Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.