Riolen, Orson Welles en de Tweede Wereldoorlog

Iedereen koppelde Alida Valli bij haar dood in april van dit jaar aan het klassieke The Third Man (1949); ze speelde Anna Schmidt, de vrouw die haar hart jammerlijk verpandde aan Harry Lime, de grootste schurk van Wenen. Geboren in 1921, in Pola, Kroatië (op dat moment nog deel van Italië), heette ze eigenlijk Alida von Altenburg. Legendarische studiobaas David O. Selznick had haar na een reeks successen in Italië naar de Verenigde Staten gehaald. Toen regisseur Carol Reed en schrijver Graham Greene zochten naar een actrice voor hun The Third Man had Selznick haar nog klaar staan in zijn stal.
~
The Lives of Harry Lime
Reed bespeelt zenuwen zoals Anton Karas de citer; het instrument overigens, dat op de achtergrond constant zijn ‘Harry Lime’-motiefje ten gehore brengt en in 1949 nog een heuse citerrage ontketende. Bij de extra’s vinden we nog een fraai staaltje van Karas’ kunsten, als hij voor de camera nog maar eens het riedeltje tokkelt dat hem het startkapitaal heeft opgeleverd voor een eigen restaurant. Wat ontbreekt op deze uitvoering van de dvd – maar wat op andere versies wel te vinden is – is de Amerikaanse openingssequentie. In de originele, Engelse uitvoering (zoals op deze dvd) vertelt een Engelsman tegen de kijker óver Holly Martins. Maar in de Amerikaanse versie is het Holly zelf die je de inleiding nogal nonchalant uit de doeken doet. Een hoogst bevreemdende perspectiefwisseling voor wie eerst de originele versie heeft gezien, ook omdat het totaal niet bij Holly Martins past om op die toon over deze smartelijke geschiedenis te spreken.
~