Animatiespektakel in de IJstijd
Met veel pijn en moeite duwt een eekhoornachtig beestje een nootje een boomstam omhoog om vervolgens keihard afgefakkeld te worden door de bliksem. Slechts één van de vele droogkomische momenten afkomstig uit het laatste hoogstandje op het gebied van digitale animatie: Ice Age.
Weirde combo
De IJstijd is aangebroken en de dieren trekken gezamenlijk weg uit hun kouder geworden leefomgeving. Een onwaarschijnlijke drie-eenheid: een sabeltandtijger, een wollige eenzame mammoet en een bijdehante luiaard, gaan echter eerst samen op zoek naar de vader van een weeskindje. De totaal verschillende diersoorten kunnen steeds beter met elkaar overweg. Maar de sabeltandtijger heeft een gewetensconflict: hij heeft naast deze humanitaire missie eigenlijk ook nog de opdracht de mensenbaby in de klauwen te spelen van de op wraak beluste leider van een bende sabeltandtijgers. Spannend!
Microniveau
Als intermezzo’s zie je waar een eekhoornachtig diertje genaamd Scrat zoal mee bezig is nu de IJstijd is aangebroken: het koortsachtig verzamelen van nootjes. Zijn daden spelen zich af op het microniveau maar hebben kolossale gevolgen voor de hele planeet…
Melig
De humor overheerst in de film. De melige luiaard Sylvia houdt de sfeer levendig en vormt een mooi contrast met de meer serieuze mammoet Manfred en de sabeltandtijger Diego. Slapstickhumor wordt afgewisseld met meligheid: klassiekers als de opklappende hark en de terugzwiepende tak worden gelardeerd met onder meer halfpipe-snowboarding (en andere wintersporten) en meloen-verzamelende dodo’s.Mammoet-sentiment
Het sentiment wordt niet vergeten. Een van de mooiste scènes in de film vindt plaats in een nauwe doorgang. Er zijn door mensen allerlei grotschilderingen aangebracht op de wanden, onder andere een tekening van van een mammoet-gezinnetje. De rotsschilderingen beginnen plotseling te bewegen: de mannetjes en vrouwtjesmammoet omslurven elkaar innig en hun kindje is vrolijk aan het spelen. Manfred de mammoet krijgt tranen in de ogen. Opeens zien we onze voorouders met speren achter de mannetjes mammoet aanrennen…
Glossy animatie
De tekenaars van de Blue Sky Studios, een computer-animatiestudio dat onderdeel is van Twentieth Century Fox, zorgen voor hoogstaand grafisch genot. IJs- en waterpartijen schitteren en glanzen en lijken bijna levensecht. Ook de rollende ogen van de karakters glimmen mooi en dragen bij tot de geloofwaardigheid van de emoties die de dieren uiten.
Regisseur Chris Wedge won in 1998 al een Oscar voor zijn korte film Bunny en heeft met Ice Age zijn eerste echte feature animatiefilm goed werk afgeleverd: verzamel familie en vrienden want Ice Age is coming!