Onsentimenteel afscheid

Er is weinig moois aan het leven van Uxbal, de tragische held uit Biutiful. Hij leeft van schimmige zaakjes, waarbij illegale Senegalezen en Chinezen het zware werk doen. Zijn pogingen om hun levensomstandigheden iets te verbeteren mislukken. Ook de opvoeding van zijn kinderen en de relatie met zijn manisch-depressieve vrouw laten te wensen over.
~
Beeldschone stijl
Zo’n soort film is Biutiful dus: een verhaal waarin je het mooie soms met een vergrootglas moet zoeken. Of het moet de stijl zijn waarin Iñárritu filmt, want die is wel degelijk vaak beeldschoon, met zachte kleuren en veel diepte. Onrustig ook, met een camera die om de personages heen zoemt als een lastige vlieg en straatlawaai dat de gesprekken binnenshuis overstemt. Onder invloed van medicijnen krijgt Uxbal steeds meer last van intense hallucinaties, zodat de film op den duur iets wegheeft van een voortdurende, angstaanjagende trip die pas zal stoppen als de dood zijn intrede doet. Die dood is alom vertegenwoordigd in het verhaal. Zo verdient Uxbal een centje bij door nabestaanden de laatste gedachten van hun dierbaren door te geven.
Slecht uit de verf
~