Slechte timing
In de Verenigde Staten is Adam McKay de laatste tien jaar een van de beste komedieregisseurs, maar in Nederland hebben nog maar weinig mensen van hem gehoord. Zijn vorige films, Anchorman, Step Brothers en Talladega Nights, haalden de bioscopen hier niet en dan zal je net zien dat zijn eerste film die hier wel te zien is, The Other Guys, ook gelijk een van zijn minste is.
The Other Guys is een parodie op buddycop-films die Hollywood aan de lopende band lijkt te produceren. Twee politieagenten die tegen hun wil aan elkaar worden gekoppeld, en na verloop van tijd de beste vrienden worden. Op dit vlak is de film zonder meer geslaagd te noemen. McKay speelt met de regels van het genre en komt bijvoorbeeld met scènes waarin de getroubleerde politiemannen een avondje doorzakken en bij elkaar uithuilen over de liefde en het leven, waarna bewust clichematige saxofoonmuziek, kenmerkend voor het genre, wordt ingezet.
Minder geslaagd is echter de casting, cruciaal in een film waar je op de lip van de twee hoofdpersonen zit. Will Ferrell gedraagt zich zoals we van Ferrell mogen verwachten, gek en melig en dat is voor zijn vele fans prima, maar Mark Wahlberg heeft het een stuk moeilijker. Hij lijkt de juiste timing voor een komische rol gewoon te missen, waardoor veel van zijn grappen niet goed overkomen.TLC
Toch zitten er voldoende leuke momenten in The Other Guys. Vooral een terugkerende grap dat de saaie, stijve politieman Gamble thuis een buitengewoon aantrekkelijke echtgenote (Eva Mendes) op de bank heeft zitten, zorgt voor de nodige hilarische situaties. En ook Michael Keaton is op dreef als politiecommandant die te pas en te onpas verwijst naar nummers van de popgroep TLC. Het is jammer dat er niet meer van dit soort momenten in The Other Guys te vinden zijn. Nu missen net te veel grappen hun doel, iets waar cultklassieker Anchorman, McKay’s beste film, geen last van had.