8WEEKLY

DTM Race Driver

Artikel: DTM Race Driver

De lol die ik vroeger op consoles kon beleven met racegames is ver te zoeken. Vroeger was het allemaal lekker eenvoudig, en maakte je je gewoon druk om gas geven en remmen. Tegenwoordig moet de gamer eerst de complete auto in elkaar sleutelen voor er geraced kan worden, en dan vaak ook nog met een hypergevoelige besturing. Voor de hardcore gamer is dit misschien geweldig, maar voor iemand die gewoon ongecompliceerd wil racen is dat uitermate vervelend. Met DTM kwam daar echter verandering in: een race game met RPG invloeden.

~

Verhaal

De RPG-verhaallijn bestaat uit een verhaal dat niet bepaald overloopt van subtiliteit, en lijkt half en half gejat van Days of Thunder (je weet wel, met Tom Cruise). De hoofdpersoon, Ryan McKane ziet zijn vader tijdens een race om het leven komen door een onnodige fout van een ander. Ryan wil zich vervolgens koste wat het kost bewijzen als coureur, maar krijgt keiharde concurrentie te voorduren van zijn broer. Wacht eens even, dit lijkt ook wel wat op het verhaal van de film Backdraft, alleen gaat het nu over autoracen in plaats van de brandweer! Nou ja, het verhaal hoeft niet origineel te zijn, als het maar leuk is uitgewerkt.

LOLA cup

Het verhaal doet wat het moet doen, het trekt je dichter bij de game. Daar bovenop heeft de gamer de beschikking over een enorm aantal toernooien, wagens en circuits. Je begint als jonge coureur bij een klein team. Als je daar succes weet te halen komen de grotere teams langs om je uit te nodigen voor testritten, en kun je meedoen in meer prestigieuze toernooien. Het doel is natuurlijk het belangrijkste toernooi van allemaal te winnen, de LOLA cup. Maar voor het zover is staan je nog heel wat hete races te wachten.

Eisen

~

Het racen zelf is een verademing. In principe is het mogelijk om zo’n beetje alles af te stellen, maar je kunt ook gewoon gaan racen. Het was even oefenen, maar al snel had ik de controls in de vingers, en wist ik redelijke resultaten te boeken. De wagens sturen soepel, maar hoe beter de resultaten, hoe beter de wagen die je mag besturen. Als je bij een beter team komt moet je ook aan hogere eisen voldoen. Bij een klein team zijn bijvoorbeeld drie podiumplaatsen per seizoen ruim voldoende, maar bij de echte teams zal er gewonnen moeten worden.

Crashes

Het beeld ziet er prima uit. De speler heeft de beschikking over enkele camerastandpunten, waarvan het achteraanzicht toch wel aan te raden is. Op deze manier heb je de meeste controle over de wagen. Het leuke aan dit spel is dat een crash niet alleen invloed heeft op de wegligging van de wagen, maar ook visueel duidelijke gevolgen heeft. De brokstukken vliegen er soms vanaf! Deuren klapperen, kofferbakjes vliegen open, ruiten springen aan diggelen. Dit is in veel racegames wel eens anders geweest.

Conclusie

DTM Race Driver is een prima racegame. De career modus is erg verslavend, en zorgt ervoor dat het spel regelmatig uit de kast gehaald zal worden. Maar ook voor een ‘gewoon’ potje head to head-racen kan je met dit spel prima uit de voeten. Voor de gewone gamer is dit zeker aan te raden vanwege de laagdrempelige moeilijkheidsgraad. Maar ook de racefanaat zal hier zeker de nodige lol aanbeleven. Voor nu mijn favoriete racegame op de PS2.