8WEEKLY

De Biobak 2

Artikel: De Biobak 2

Sommige spelletjes verdienen eigenlijk geen volledige review. Om de consument toch te kunnen waarschuwen voor sommige wanproducten is er De Biobak. Hier gaan we vluchtig in op enkele titels die u maar beter kunt laten liggen.

~

Britney’s Dance Beat

Uitgever: THQ • Platform: GBA (PS2, XboX, GameCube) • Prijs: € 45

Het is de afgelopen jaren Britney voor, Britney na. Geen blad kun je open slaan of je komt het gezicht van Miss VIRGIN 2002 wel tegen. Kennelijk waren de cd speler en MTV niet genoeg, want Britney heeft een nieuw medium ontdekt om te vervuilen: de spelcomputer. Nu krijgt de speler eindelijk de kans om Britney zelf te besturen (alom gejuich op de redactie).

Let’s dance!

~

In dit spel kan de speler Britney helaas geen betere teksten laten schrijven. Ook is het niet mogelijk om te gaan ‘shoppen’ met Britney of Justin Timberlake een pak rammel te verkopen. In dit spelletje kan je dansen op Britney’s muziek. Zo! Dat hadden we nog niet eerder in een spel gezien! Inderdaad, het gaat hier om een onvervalste rip-off van Bust-A-Groove. Voor de Gameboy Advance hadden we in dat genre twee weken geleden Mary Kate And Ashley: Girls Night Out gerecenseerd. En dat spel was totaal niet te pruimen.

Conclusie

Net als in Mary Kate And Ashley: Girls Night Out kan de speler eigenlijk alleen maar op het juiste ritme de juiste knopjes indrukken. De muziekjes zijn uiteraard simpele versies van Britney’s eigen werk. Eigenlijk kan je dit product niet eens een echt spel noemen, het is meer een hebbedingetje voor de Britney-fans. Totale en absolute afrader.

~

Driven

Uitgever: Bam! Entertainment • Platform: GBA (PS2) • Prijs: €45

Meestal komen computerspelletjes die een film als thema hebben tegelijk met de betreffende film uit. Dat is niet het geval met Driven, een spel gebaseerd om misschien wel de meest dommige film van 2001. Nou is realisme in racefilms vaak ver te zoeken, maar deze film sloeg echt alles. Maar ik hou wel van racespelletjes, dus ik zal dit spel voorlopig het voordeel van de twijfel geven.

Storymode

~

In Driven kunnen we uit verschillende speltypes kiezen. Championship, single race, maar ook een heuse story mode. De coureurs zijn allen karakters uit de film, met allemaal hun eigen voor- en nadelen. Tot zover hebben de makers van het spel aan de film gedacht, en in dit spelgenre heb ik dat nog niet eerder gezien. Het racen maakt echter een hoop stuk. Vanuit een soort MicroMachines-achtig standpunt kijk je schuin boven op de racebaan.

Al die moeite voor niks

Het racen gaat al helemaal van geen kant. De wagen lijkt aanvankelijk log en onbestuurbaar. Als de speler dit na veel pijn en moeite dan toch lukt, houdt hij er een middelmatig racespel aan over, dat er bovendien erg slecht uitziet. De GBA Advance heeft toch al laten zien dat ze tot meer in staat is dan dit bedrijfsongeval. Als je lekker wilt racen kan ik Mario Kart en Konami Racers aanraden. De F1-fans zullen gewoon even geduld moeten hebben.