8WEEKLY

Capitalism II

Artikel: Capitalism II

Altijd willen weten hoe het is om met bedragen van zes nullen te mogen spelen? Nu is je kans, want Ubi Soft belooft met Captalism II een handelssimulatie die de werkelijkheid zeer dicht moet benaderen. Het openen van winkelketens, het bezitten van fabrieken, het moet met Capitalism II allemaal mogelijk zijn. 8WEEKLY heeft nooit geld genoeg, dus misschien kunnen we er nog het één en ander van opsteken…

~

Simulation complication!

Ik moet zeggen dat handelssimulaties niet altijd mijn kopje thee zijn. Ik hou best van een potje strategie (Civilisation) op zijn tijd, en het doorwerken van statistiekjes voor een spel is mij ook niet vreemd (Championship Manager). Voorwaarde voor dit type spelletje is dat het allemaal overzichtelijk is, goed speelbaar, en dat wat je doet ook invloed heeft op de gang van zaken in de simulatie. Bij veel strategiespellen wringt daar juist de schoen.

Ik leer voor kapitalist!

Capitalism II begint met twee opties: kapitalist of ondernemer. Verder zijn er mogelijkheden als multi-player en tutorial. Het spel ziet er erg ingewikkeld uit, dus koos ik voor de tutorial. Vervolgens begon men mij uit te leggen hoe ik het assortiment van een supermarkt verrijk met een nieuw product. Na een serie omslachtige handelingen had ik brood aan de winkel toegevoegd. De tutorial is niet best. Iets ingewikkelds uitleggen aan een absolute leek blijft een lastige zaak, en daar is UbiSoft dan ook niet in geslaagd. Ik voel me net een beetje zoals mijn moeder als ik haar probeer uit te leggen hoe Word2000 werkt.

We are living in a material world

~

In eerste instantie kan ik niet zoveel. Ik open een winkeltje, maak een beetje winst, voeg een paar producten toe en koop wat grondstoffen. Dan kom ik er achter dat er meer steden zijn, en ik koop wat grond om een nieuw filiaal te openen. Zorg er wel voor dat je een gunstige plek kiest, dus waar veel mensen wonen en weinig concurrentie is. Relatief makkelijk maak ik mijn eerste 50 miljoen dollar winst. Als het in het echte leven ook zo makkelijk gaat! Je kunt verschillende missiestatements kiezen, en het spel is zo uitgebreid dat er gaandeweg meerdere wegen naar Rome blijken te gaan.

Conclusie

Capitalism II is niet direct een spel waarvan ik helemaal wild word. De interface had gebruiksvriendelijker gekund, en zeker de eerste uren zul je niet direct het idee hebben dat wat je doet ook veel invloed heeft op het spel. Langzamerhand ga je echter meer en meer mogelijkheden van het spel ontdekken, en blijkt het allemaal een stuk complexer dan je gedacht had. De tutorial en de matige interface maken dit spel echter beperkt toegankelijk, toch echt voor de diehards onder ons. Maar die hebben er dan ook wel een hele realistische aan!

Systeemeisen

OS: Win 9x/Me/XP
PC: PII-233