Te ambitieuze thriller

.
De hypocrisie van de katholieke kerk; Japanse doofpotpolitiek; maatschappelijke homofobie; massavernietigingswapens; de onmenselijkheid van oorlog; schuld en boete – het zijn zomaar wat van de onderwerpen waar Osamu Tezuka in MW (1976-1978) commentaar op levert. Hoe onderhoudend het album ook is, Tezuka slaagt deze keer niet geheel in zijn opzet.
~
Commentaar
Deze overdreven plot is onderhoudend, maar ook erg gekunsteld, en blijkt de zwakste schakel van het album. Tezuka (1928-1989) geldt als grote innovator van het stripmedium in Japan en wordt door velen nog steeds als de ‘god der manga’ gezien. Formeel en thematisch waren zijn strips immens ambitieus. Maar in MW zijn Tezuka’s fascinaties zijn te talrijk: hij probeert coherent commentaar te leveren op allerlei mondiale thema’s – religieus, politiek en maatschappelijk – en en passant ook nog eens op specifieke Japanse kwesties als de Amerikaanse militaire aanwezigheid en politieke mores van de jaren 70. In dit alles voert Tezuka’s humanistische visie weer de boventoon, maar hij wil te veel, en overtuigt daarom niet zo sterk als hij met eerder en later werk zou doen.
~
Oorlogsmisdaden
Enig begrip voor de historische context kan een positieve waardering van het album bovendien versterken. MW verscheen oorspronkelijk tussen 1976 en 1978 in serievorm in het Japanse stripblad Big Comic, vlak na het einde van de Vietnamoorlog, in een tijd waarin publieke onrust en afschuw over oorlogsmisdaden – in een land dat nog maar een paar decennia eerder gedwongen afstand had gedaan van agressief militarisme – relevant waren. Tezuka mag zijn doorgedraafd in zijn boodschappen, zijn intenties waren ambitieus en duidelijk oprecht.
Vertical, een Amerikaanse uitgever die zich concentreert op Japanse fictie, heeft deze uitgave werkelijk fantastisch verzorgd. De bijna 600 pagina’s tellende strip is in hardback gestoken en voorzien van hallucinant hoesontwerp van ontwerper Chip Kidd. De drukkwaliteit is uitstekend, en de vertaling uitmuntend.