8WEEKLY

Big Scale Racing

Artikel: Big Scale Racing

Het kan nog steeds, games maken in Nederland. Onlangs legde de gamedivisie van Davilex min of meer het loodje, maar het kleine bedrijfje BumbleBeast gaat het gewoon toch proberen. Het eerste project is Big Scale Racing, een racespelletje met radiografisch bestuurde wagentjes. Er wordt tegenwoordig veel van een game geëist om mee te kunnen in de top, en we zijn benieuwd of BumbleBeast aan die eisen kan voldoen.

~

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Big Scale Racing is leuk! Na al die racestimulatoren waarbij je alles kan instellen en afstellen is een eenvoudig pick up and play racespelletje echt welkom. Big Scale Racing biedt juist dat wat ik zoek. De eerste keer dat ik het spel begon te spelen bekroop mij het gevoel dat ik Micro Machines 3D aan het spelen was. De besturing is redelijk vergelijkbaar. De circuits zijn klein en fun, en zorgen ervoor dat je duidelijk met schaalmodellen van auto’s aan het rijden bent.

Unlock

~

In BSR kun je in verschillende klassen met verschillende autootjes rijden. Niet alle wagentjes en klassen zijn direct speelbaar, de meeste moeten eerst ‘unlocked’ worden. Dit kan uiteraard door in de kleine cups goede resultaten te boeken. Het mooie van het spel is dat je meteen redelijk kan mee komen, maar even niet bij de les zijn is dodelijk. Echte racefans zal de besturing een beetje vreemd overkomen, maar je moet niet vergeten dat we hier met radiografisch bestuurbare karretjes aan het racen zijn, het is dus allemaal net even anders.

Pionnetjes

Het spel ziet er erg goed uit. Sommige circuits zijn erg grappig terwijl anderen meer uitdagend zijn. Afsnijden is er vaak niet bij. Als je niet netjes om de pionnetjes gaat kan je dat heel erg veel tijd kosten. De eerste keer dat ik een pionnetje miste besloot ik door te karren, en een eventuele tijdstraf maar te accepteren. Niet dus. Mijn hele rondje werd gewoon niet meegeteld! Nog maar eens proberen…

Conclusie

BSR is echt een leuk spel. Zowel jongere als oudere gamers zullen er prima mee uit de voeten kunnen. Naast dat je soms een middagje bezig bent met diverse klasses te winnen heeft het spel ook een ‘even snel spelen voor ik naar college (of werk) moet factor’. Van internet zijn diverse gadgets zoals nieuwe circuits te downloaden, zodat het spel nog lang speelbaar blijft. Een zeer geslaagd Nederlands product, dat de concurrentie met de buitenlandse markt prima aan kan!