8WEEKLY

Aquanox

Artikel: Aquanox

.

Massive Development (MD) is een relatief nieuw bedrijfje uit Duitsland. MD heeft een keer eerder een andere game uitgebracht, namelijk het alleen in het Duits verschenen Schleichfahrt, maar die game is een hele grote flop geworden. Aquanox is wat MD groot gaat maken.

~

Aquanox speelt zich af in de toekomst na “de grote nucleaire oorlog”. De hele oppervlakte van de planeet is onbewoonbaar geworden en doordat door alle hitte de poolkappen gesmolten zijn is het wateroppervlak van de planeet gestegen tot bijna 100%. De enige veilige plaats om te overleven is onder water. Denk hier een beetje aan het verhaal van Waterworld. Niemand weet meer dat er boven water nog leven mogelijk is, laat staan dat er droog land bestaat. Jij moet je als soort van huurling staande zien te houden in deze criminele nieuwe wereld.

De game op zich is een vorm van Descent. Je zweeft als het ware in je onderzeeër door het water en knalt her en der vijanden af. Dit alles gaat gepaard met prachtig visueel geweld en donderend geraas uit de boxen van je PC. Na de game gespeeld te hebben begon ik pas te begrijpen

~

waarom deze game gebruikt wordt om high end computers mee te testen. Met mijn AMD 700 en TNT2 was de game nog heel goed te doen, alleen had het alles op ongeveer het laagste niveau qua detail ingesteld zonder dat ik het wist. Toen ik dus even aan de instellingen ging prutsen en het naar gemiddeld gooide kon mijn computer er al geen touw meer aan vast knopen.

De gameplay is goed voor de dommere mensen onder ons. Gewoon neerknallen als er een rood pijltje naar wijst en volgen of beschermen als het pijltje geel is. Helaas heeft de game een lineair verloop en zullen de beslissingen die jij maakt dus alleen maar invloed hebben op de hoeveelheid credits die je krijgt, niet op de rest van de game. De multiplay heb ik nog niet kunnen testen, maar als die net zo is als in Descent, dan zit het wel snor.

Graphics:

9

Sound: