8WEEKLY

Mafia

Artikel: Mafia

.

~

Het verhaal

In de intro zie je twee mannen samen in een typisch Amerikaans wegrestaurantje zitten. De ene man, Tommy Angelo, praat met een rechercheur. Tommy is duidelijk een mafioso, en wil een deal sluiten met de sterke arm der wet. Hij wil zijn werkgever, een grote mafiabaas, erbij lappen in ruil voor bescherming. Als het spel begint, kruip je in de huid van Tommy in de tijd dat hij voor het eerste met de mafia in aanraking kwam.

Gameplay

Mafia wordt gespeeld in third person en doet qua speelstijl nog het meeste denken aan GTA3. Je speelt het spel in je eentje, je bent een crimineel, je kunt rondlopen, maar je kan ook auto’s jatten en rondscheuren. Mafia is echter absoluut geen GTA3 kloon, want het spel heeft genoeg kwaliteit en vernieuwende elementen om op zichzelf te kunnen staan.

Sfeer

~

De sfeer in Mafia verdient een aparte vermelding. Je waant je echt in de jaren 30, de stemmen en de muziek, die ook rechtstreeks uit die tijd lijkt te komen, dragen heel erg bij aan de bijna perfecte sfeer. Maar ook het verhaal en de sympathieke hoofdrolspeler dragen bij aan een heerlijke atmosfeer. Het verhaal is dan ook echt goed, het pakt je meteen, maar het spel is wel compleet lineair. Je werkt van missie naar missie.

Realistische details

Wat meteen opvalt in het spel is het realisme, naast het feit dat alles heel mooi is en zeer goed klinkt is er grote aandacht besteed aan details. De auto’s, en met name de oudste, zijn niet lekker te besturen, ze slippen snel en zijn traag als de pest. Irritant, maar realistisch.
Als je wat langer speelt, gaat het besturen steeds makkelijker en worden de auto’s steeds sneller (en mooier.) Maar er zijn nog veel meer details verwerkt; de wapens zijn kopieën van de wapens uit de jaren ’30, als je een verkeersovertreding maakt met politie in de buurt komen ze achter je aan, je banden kunnen lek geschoten worden, als je over een lijk loopt laat je een spoor van bloedige voetafdrukken achter en nog zo veel meer.

Kleine bugs

Wat je meteen opvalt aan de game is dat de developers nog vrij onervaren lijken te zijn. Dit merk je aan kleine foutjes, zoals controlls die opeens veranderen, of een ‘lose the tail‘-missie die maar niet eindigt, terwijl je achtervolgers al tien minuten in geen velden of wegen te bekennen zijn. Ook hoor je veel geluiden dat het spel niet goed loopt op veel systemen die de game met gemak zouden moeten kunnen draaien.

Conclusie

Mafia een briljant spel. Waar GTA3 heerlijk over the top is, is Mafia heerlijk realistisch. Het verhaal is pakkend, de graphics schitterend, en het geluid super. Op een paar kleine foutjes na is dit spel simpelweg steengoed.

Lees hier een verslag van de perspresentatie van Mafia