Herfstzon
Johannes Sigmond, de man die zich vernoemde naar de onbeduidende wielrenner Verner Blaudzun uit de zeventiger jaren, komt met een nieuw album. Sinds zijn titelloze debuut in 2008 wordt Blaudzun bedolven onder lovende, zelfs adorerende recensies. Op zijn derde soloplaat maakt de singer-songwriter opnieuw een grootse indruk.
Op zijn derde soloplaat maakt de singer-songwriter opnieuw een grootse indruk.
Op de website van Blaudzun lees je het volgende: ‘Singer-songwriter Blaudzun writes indie pop songs that through his remarkable voice and the haunting melodies get an almost ecstatic atmosphere.’ De beschrijving kan nauwelijks treffender. Zijn nieuwe album Heavy Flowers klinkt zoals zijn website belooft: bezield en meeslepend.
Herfstzon
Eén van de hoogtepunten is het titelnummer: een prachtig slepende ballade waarin Blaudzun zijn vocale kwaliteiten laat horen. In het fraai opgebouwde lied zingt hij over afscheid en vergankelijkheid. Een toepasselijk titelnummer voor een plaat die hij zelf als volgt omschrijft: ‘Het verval van een lichaam, van een cultuur, van een liefdesrelatie. Stiekem toch een beetje het einde der tijden, maar dan in de breedste zin van het woord. Dat wil niet zeggen dat Heavy Flowers een sombere plaat is, zeker niet voor mijn begrip. Thematisch gezien is het een mengeling van hoop en verval, maar zeker niet verdrietig. Herfstzon, zeg maar.’
Delicate sfeer
Behalve de titelsong maken vooral de uptemponummers Who Took The Wheel, Sunday Punch en het ingetogen Monday indruk; Blaudzun vindt hier een mooi evenwicht tussen aarzelende, onvaste zang en krachtige uithalen. Het album is op geen enkel zwak nummer te betrappen: elk lied heeft een specifieke kracht en tezamen creëren ze de delicate sfeer die op de website van de artiest zo nauwkeurig omschreven staat. Heavy Flowers is een prachtplaat die Blaudzun opnieuw veel roem en bewondering zal opleveren.