Kibbelen tussen de gangen
Een verslag maken van een aantal prestigieuze restaurants in Noord-Engeland; dat is de opdracht die komiek en acteur Steve Coogan in The Trip krijgt van de Britse zondagkrant The Observer. Maar de relatie met zijn Amerikaanse vriendin, met wie hij de reis zou ondernemen, staat op punt van springen en niemand anders die hij benadert wil met hem, dus komt hij uit bij collega Rob Brydon.
‘Wereldberoemde’ imitatoren
Rob Brydon mag dan hier een grote onbekende zijn, in eigen land is de Welshe komiek, acteur en imitator een grootheid. Met gemak zet hij een weergaloze Al Pacino neer of doet hij grootheden als Richard Burton, Anthony Hopkins en Michael Caine na. Coogan maakte furore op de Britse televisie met een aantal typetjes (waaronder de volkse Paul en Pauline Calf, maar vooral de intrieste talkshowhost Alan Partridge). Coogan is een minstens even begenadigde imitator; iets wat hij niet kan nalaten zijn collega constant in te wrijven. Hij wil tegenwoordig graag serieus genomen worden als speelfilmacteur, maar een echte Hollywoodcarrière is — rolletjes in onder andere Tropic Thunder en Night at the Museum daargelaten — nooit echt van de grond gekomen. Het is onder regie van Michael Winterbottom (The Road to Guantánamo, The Killer Inside Me) dat Coogan (en in zijn kielzog Brydon) zijn beste rollen speelde.
Bron van gissen
The Trip is de filmversie van de gelijknamige zesdelige televisieserie van de BBC met afleveringen van een half uur. Dat betekent dat er her en der scènes moesten sneuvelen, zoals een werkelijk briljante imitatie van Ray Winstone (Sexy Beast). Aan de andere kant valt het weglaten van een scène waarin Brydon een klunzige poging doet om Coogans assistente te versieren te begrijpen; deze was wel erg out-of-character. Ondanks de vele overeenkomsten tussen Coogan en Brydon kan met name Coogan het niet laten de verschillen te benadrukken. Brydon is hierbij de familieman die iedereen wil plezieren en niet meer dan twee zinnen kan uitspreken zonder iemand te imiteren; Coogan de enigszins nukkige, miskende ‘artiest’ met relatieproblemen. Hoe dicht de ‘typetjes’ die zij vertolken bij hen zelf staan is voor de kijker een constante bron van gissen.