Menselijke keuzes in Joods homodrama
Een strenge Joodse wijk in Jeruzalem vormt het decor voor een onstuimige romance tussen een getrouwde slager en een jonge reiziger. Het duurt even voor Eyes Wide Open op gang komt, maar debuterend regisseur Haim Tabakman laat met stijl zien hoe onderdrukte verlangens een sterk gereguleerd leven langzaam doen kantelen.
Kinderlijke minnaar
De nadruk ligt in Eyes Wide Open niet op het liefdesverhaal dat ontstaat. Ezri (Ran Danker) is slechts een middel dat aantoont hoe gemakkelijk de in zichzelf gekeerde gemeenschap uit haar evenwicht te brengen is. Na het verschijnen van de jonge god verandert Aaron van een gereserveerde, serieuze man in een uitbundige, kinderlijk enthousiaste minnaar. Alsof hij bevrijd is. De film toont zijn strijd met de driften en de manier waarop zijn omgeving zich daar mee bemoeit. De nadruk ligt op schuld en angst. Krampachtig probeert men schandalen te voorkomen en uit te bannen, maar zelfs de steeds explicieter uitgeoefende sociale dwang blijkt niet het gewenste effect te hebben.
De visie van Tabakman is niet eendimensionaal. Hoewel het voor de hand ligt om de ouderwetse normen als belachelijk af te doen, is bij Aaron een zichtbare liefde voor het geloof aanwezig. Er wordt geen kant en klare keuze tussen de burgerlijkheid en de romantische passie voorgeschoteld. De huwelijkse sleur is niet zaligmakend, maar ontsnappen met de sensuele minnaar lijkt ook geen optie. Dat maakt de film menselijk en complex.
Dromerige muziek