Krankzinnig van het lawaai
Regisseur Ursula Meier laat met haar speelfilmdebuut zien dat ze ambitieus is. Ze neemt evenwel te veel hooi op haar vork. Ondanks een origineel idee en prachtig acteerwerk is Home niet het psychologische drama dat het had kunnen zijn.
Het enige vreemde is de plek waar ze wonen. Midden in de weilanden weliswaar, maar door hun achtertuin loopt een ongebruikte autosnelweg – in geen tien jaar hebben ze er een auto op gezien. Julien crost met zijn vriendjes naar de horizon en midden op de weg staat een oud bankstel waarop Michel ’s avonds een sigaret rookt. De vrijheid straalt er vanaf, het is hun thuis. Tot Julien op een avond thuiskomt met de mededeling dat hij tijdens een van zijn fietstochtjes wegwerkauto’s heeft gesignaleerd.
Op scherp
De Frans/Zwitserse regisseur Ursula Meier debuteert met een ambitieuze speelfilm. De opening van de snelweg hakt erin bij het gezin, waardoor de verhoudingen al snel op scherp komen te staan. Continu zijn er de voorbijrazende auto’s. In het begin leidt dat tot kleine irritaties. Op den duur echter, wanneer tot het vijftal doordringt dat er geen ontsnappen mogelijk is, leidt de geluidsterreur tot regelrechte waanzin. Het is een psychologisch experiment. Meier laat zien hoe een perfect harmonieus gezin uit elkaar valt nadat een onhoudbare situatie gecreëerd wordt. Daarmee zegt ze dat de scheidslijn tussen gezond en ziek, tussen normaal en krankzinnig, flinterdun is. Geen gekke stelling, die bovendien goed bij het verhaal past.