De macht van een ijskonijn
In de modewereld is september januari. Dan begint het allemaal. Het septembernummer van de Amerikaanse Vogue wordt door één op de tien vrouwen in de Verenigde Staten gekocht. Dat zijn 13 miljoen mensen. In The September Issue is te zien hoe het blad tot stand komt.
Regisseur R.J. Cutler doet weinig moeite om de gang van zaken binnen Vogue voor buitenstaanders te verklaren. Dat heeft als voordeel dat er niet wordt gewerkt met uitleggerige voice-overs. Het nadeel is dat niet alles wat op het doek gebeurt voor het publiek even duidelijk is. Cutler is nogal eens rommelig en vindt het kennelijk geen bezwaar om met vieze lenzen te werken. Opvallende muziek geeft de opeenvolging van beelden een schijn van continuïteit die er in feite nauwelijks is.
IJskonijn en machtswellusteling
Het is verleidelijk om in The September Issue een charme-offensief te zien, vooral omdat Wintour persoonlijk bij talkshowpresentator David Letterman aanschoof om de film te promoten. In de film gedraagt Wintour zich echter niet per se beter dan in de verhalen die over haar de ronde doen. Haar macht blijkt inderdaad ontstellend ver te reiken. Beroemde ontwerpers en modefotografen liggen aan haar voeten. Je krijgt de indruk dat er niets in de modewereld gebeurt zonder dat Wintour haar persoonlijke goedkeuring heeft gegeven.
Tweede hoofdpersoon
Het lijkt waarschijnlijk dat Wintour de documentaire niet zozeer gebruikt om een ander imago te krijgen, als wel om duidelijk te maken waarom ze haar huidige werkwijze noodzakelijk vindt. Het komt erop neer dat ze het te druk heeft om aardig te zijn tegen mensen die ze niet nodig heeft. Een bedenkelijk uitgangspunt, maar het levert wel een lekker smeuïge film op.