Poëtische spot over ‘oude’ mens
Een leeg toneel. Enkel een piano centraal in de ruimte. Dan is daar Roemer van der Steeg. Hij speelt een liedjesprogramma, getiteld Oude Waakhond. De liedjes van Van der Steeg gaan over allerhande onderwerpen. Van een neger op krukken tot het moeten wennen aan het leven na het pensioen. In 2008 won Roemer van der Steeg de Wim Sonneveldprijs door zowel de jury- als de publieksprijs op het Amsterdams Kleinkunst Festival te winnen.
Thema van deze cabaretvoorstelling is het wachten op de nieuwe mens. Een mens zonder afgunst, wraakgevoelens of overgewicht. Zolang de nieuwe mens nog niet gearriveerd is moeten we het nog even doen met de oude mens en al diens gebreken. Algemene onderwerpen uit de samenleving vertaalt Van der Steeg naar de praktijk. In Oude Waakhond heeft hij het over vergankelijkheid, aftakeling en het leven van alledag. Zijn vocale middelen zijn bescheiden, maar dat doet niks af aan de uitvoering. Daarbij begeleidt hij zichzelf virtuoos op de piano.
Spottende romanticus
De lekker in het gehoor liggende melodieën maken indruk. Voeg daarbij Van der Steegs teksten en diens charmante uitstraling en duidelijk is dat we te maken hebben met een groot cabarettalent. Een van de hoogtepunten van de voorstelling is het slotlied ‘De laatste vagina’. Het bombastische lied, eigenlijk geschreven voor een groot orkest (onder leiding van Dick Bakker) en met medewerking van een mannenkoor, wordt nu enkel door Roemer van der Steeg ten gehore gebracht. Hij weet echter zonder orkest en mannenkoor moeiteloos de zaal aan zijn voeten te krijgen. Het publiek met een grote glimlach achterlatend.
Oude Waakhond is nog tot en met eind juni 2009 in de Nederlandse theaters te zien.