Nieuwe uitgave van cultcomic
In Breakdowns van Art Spiegelman zijn twee comics samengebracht: ‘Portrait of the Artist as a Young %@&*!’ en het klassieke ‘Breakdowns’ uit 1977. Dat was het eerste stripboek van Art Spiegelman, de legendarische striptekenaar die in 1992 een speciale Pulitzer Prize zou krijgen voor de strip Maus. In Breakdowns staat een oerversie van Maus, het verhaal over de ervaringen van Spiegelmans ouders tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Experimenteel
In Breakdowns zijn diverse comics samengebracht die Spiegelman tekende voor verschillende undergroundblaadjes in de jaren ’72 tot ’77. In deze eerste comics is Spiegelman nog erg bezig met het ontdekken van een eigen stem. Hij probeert verschillende stijlen uit: autobiografisch, absurdisch, zwart-wit, plot/geen plot, etc. Spiegelman neemt bewust afstand van de cartoontraditie. Hij is niet per se geïnteresseerd in vermaak en entertainment, zo schrijft hij in het voorwoord van Breakdowns, maar meer in het gebruik van beeld en tekst als een vorm van expressie.
Spiegelman, die opgroeide in New York, studeerde af als commercieel tekenaar aan de High School of Art and Design in Manhattan. Hij werkte lange tijd als tekenaar van vooruitstrevende kauwgomplaatjes bij Topps en maakte daarnaast cartoons voor underground comics. In de jaren zestig leefde hij een tijd off the grid en experimenteerde met lsd. In die tijd leerde hij de bekende tekenaar Robert Crumb kennen, die hem inspireerde om verder te gaan met zijn werk als cartoontekenaar. Dit resulteerde in het werk dat hij maakte voor ‘Breakdowns’.
Onverkrijgbaar
‘Breakdowns’ was lange tijd niet verkrijgbaar om verschillende redenen. Zo was er in de jaren zeventig vrijwel geen vraag naar een luxe uitgave van werk dat in underground comics was verschenen. Daarnaast was een groot gedeelte van de eerste (en enige) druk onverkoopbaar, omdat de drukkers grote hoeveelheden inkt over een deel van het drukwerk knoeiden terwijl ze naar sommige van de voor die tijd expliciete afbeeldingen keken.Deze herdruk is interessant voor zowel nieuwe lezers als oude fans van het werk van Spiegelman. Het extra grote formaat zorgt ervoor dat de tekeningen goed tot hun recht komen en het uitgebreide voorwoord in stripvorm en het nawoord van de auteur met veel ongepubliceerde tekeningen maken het boek tot een goede inleiding in het werk en de gedachten van Spiegelman.