Roosen en Smulders’ weelderige wereld
.
Maria Roosen (1957) en Margriet Smulders (1955) kennen elkaar via een Bossche galerie. Beiden hebben een oeuvre dat in verband gebracht kan worden met feministische motieven en vrouwelijke beeldtaal. Roosen studeerde aan het Tilburgse Moller Instituut en de kunstacademie van Arnhem en maakt handgeblazen glazen beelden. In 2005 was ze de winnares van de enige Nederlandse beeldhouwprijs; de Wilhelminaring. Ze werkt vooral met thema’s als lichamelijkheid, zinnelijkheid en identiteit. Smulders studeerde aan de Universiteit Nijmegen en de kunstacademie Arnhem. Haar werk wordt gedomineerd door bloemen, heel veel gefotografeerde bloemen.
Bloemen en lichaamsdelen
Duo of dubbelsolo?
Kille wereld
Land of Milk And Money is een veelbelovende titel voor een tentoonstelling en de omschrijving van wat er te zien is, wekt behoorlijke verwachtingen. In praktijk blijkt het land van melk en geld echter in twee kampen verdeeld, die slechts sporadisch onderling communiceren. De beloofde weelderige wereld is wat kil. De feministische inslag die beiden hebben, komt niet echt over. Melk en geld lijkt te verwijzen naar de positie van de moderne vrouw, die moet kiezen tussen gezin en carrière, maar uit de werken wordt dit niet duidelijk. Als dit het uiterlijk van een feministische heilstaat moet worden, ben ik dan ook niet overtuigd van het welslagen.