Theater / Voorstelling

Façade gaat binnenstebuiten

recensie: Mugmetdegoudentand - Inside Out

Twee vrouwen lijken het prima voor elkaar te hebben; de een is gerenommeerd jazz-zangeres, de ander maakt wekelijks intercontinentale vluchten als stewardess bij ’s lands bekendste vliegtuigmaatschappij. Ze huizen in een luxueus penthouse in de Randstad en ze hebben het dik voor mekaar. Totdat het bericht komt dat paspoort van Ayaan Hirsi Ali is afgenomen. Dan voldoet de uiterlijke schijn niet meer en keert de façade zich om: binnenstebuiten.

~

De dames worden aan het publiek voorgesteld ten tijde van de ophef rond Ayaan Hirsi Ali: 11 mei 2006. Hedwig Hammerstein (Lineke Rijxman) is zojuist benaderd voor een optreden op het North Sea Jazz-festival en Titia Mooileven (Joan Nederlof) komt net terug van een verre vlucht. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Terwijl de dames zich op bed te goed doen aan stokbrood met kaas en Lingo uit de tv galmt, komt de dialoog op gang. Over de bruiloft van zoon Björn, over de populariteit van Idols en over hoe jammer het is dat kleindochter Nimfe een vmbo-advies heeft gekregen. Het gesprek wordt nu en dan onderbroken door lawaaierige tv-fragmenten en het rinkelen van mobieltjes. De beller verschijnt telkens linksboven op het videoscherm, wat zorgt voor een aangename afwisseling in de woordenstroom.

Kissebissen

Nederlof en Rijxman spelen hun spel met veel elan. De geroutineerde actrices ogen alsof ze al jaren niets anders doen dan met elkaar kissebissen. In het begin van de voorstelling gaat dit gekibbel gepaard met humoristisch cynisme, terwijl het stuk later serieuzer wordt. Door het nieuws over Hirsi Ali worden de tegenstellingen tussen de twee zichtbaar. Hedwig raakt totaal overstuur door de gebeurtenis, terwijl het Titia nauwelijks raakt. Voor Hedwig is de gebeurtenis aanleiding om helemaal op te gaan in een vergaande analyse van de hedendaagse samenleving. Ze gaat hier zo ver in dat ze zichzelf een depressie in praat die zelfs Titia’s wondermiddel Oxazepam niet kan verhelpen. Ondertussen probeert Titia uit man en macht de schone schijn op te houden tegenover de buitenwereld. Dit wordt het meest raak en vermakelijk verbeeld tijdens een etentje waarop Hedwig weigert te verschijnen. Titia vermaakt de gasten met geveinsd schaterlachen en ze overschreeuwt de relatiecrisis.

Ontwrichte maatschappij

Fotografie: X+L

Fotografie: X+L

Het stuk blijft boeien; in het begin vooral door de komische dialogen en de herkenbare thema’s, maar later ook vanwege Hedwigs onevenwichtige tirade over de ontwrichte maatschappij. Hoe verwarrend die op het eerste gezicht ook lijkt te zijn, toch is ze tekenend voor de huidige situatie in Nederland. Op dat moment maakt Inside Out de omslag van amusante kakelpartij naar een oprecht maatschappijkritisch stuk. Niet moraliserend, maar het maakt de voorstelling wel tot meer dan een komisch actueel schouwspel.Inside Out is nog te zien tot en met 7 juni. Klik hier voor meer informatie over de speellijst.