8WEEKLY

Gaming Legends: Mortal Kombat

Artikel:

Begin jaren negentig werden diverse volwassenen opgeschrikt door een afgrijselijk kwaad. De tere kinderziel werd bedreigd. Niet door smerige songteksten of agressieve televisie, maar door een computerspel. In de arcadehallen bleek Mortal Kombat een enorme hit. Een versie voor de thuiscomputer kon dan ook simpelweg niet uitblijven.

~

Zelf was ik tot dan toe nooit onder de indruk van vechtspelletjes geweest. Op de Commodore 64 speelde ik wel eens Streetfighter, en op de Super Nes later Streetfighter II en Fatal Fury, maar ik zou mezelf zeker geen fan van die spelletjes willen noemen. Tot twee mannen uit de USA, Ed Boon en John Tobias, me wisten te verrassen met Mortal Kombat. In dit gifzwarte vechtspel kon je via kung fu en wat zwarte magie je tegenstanders de meest brute vormen van pijn laten ervaren.

Finish him!

Al snel speelden ik en mijn beste vriend niks anders meer. Dagenlang probeerden we van alles uit om zogenaamde ‘special moves’ te ontdekken. Zo kon Scorpion een harpoen afgooien, Lui Kang had vuurballen en Sub Zero kon mensen over afstand bevriezen. Aan het einde van een gevecht kon de winnaar de verliezer een genadeklap uitdelen. Per ongeluk drukte ik een knoppencombinatie in… en mijn mannetje trok het hoofd van het andere kereltje eraf, met ruggengraat en al. We hadden de zogenaamde death moves ontdekt.

Bloedeloos

Diverse ouderorganisaties in de USA en Europa riepen om ingrijpen van de overheid. Al dit bloederigs moest kinderen wel aanzetten tot agressief gedrag. Nagenoeg zonder een echt gedegen onderzoek bleken velen er zo over te denken. Mortal Kombat verscheen dan ook in een gecensureerde versie voor de thuiscomputers. Via zogenaamde ‘bloedcodes’ kon je echter alle gorigheid tevoorschijn toveren, alleen Nintendo bande het bloed volledig uit.

I want MORE!

~

De bloederigheid verkocht echter als een trein, waarschijnlijk juist door alle ophef van het spel. Door alle inspanningen van boze ouders kreeg het spel zoveel aandacht, daar kon geen reclamecampagne tegenop. Al snel volgde Mortal Komat II, tot op heden het beste deel uit de serie. Nieuwe vechters, meer achtergronden, meer deathmoves, meer bloed. Ook Nintendo zette zijn principes opzij omdat hun bloedvrije versie totaal niet verkocht. Als principes en geld botsen, wint in de zakenwereld raar genoeg vaak het geld.

Op het witte doek

De populariteit van Mortal Kombat kreeg een voorlopig hoogtepunt met een film in 1995. Hoewel het niveau van het script ietwat tegenviel, werd de film vooral in de USA goed bezocht. De vechtscènes zagen er dan ook behoorlijk uit. Men besloot meteen maar nog een film uit te brengen. Mortal Kombat Annihilation flopte echter behoorlijk. De originele cast was namelijk vervangen voor een stelletje acterende beunhazen. Zelden heb ik zo’n slechte film als Mortal Kombat Annihilation gezien.

Decline…

Ook op het spelfront ging het langzaam achteruit. Mortal Kombat III bleek gen verbetering van het tweede deel. Hoewel er veel meer vechters en moves in het spel zaten bleek het spel een veel lagere houdbaarheidsdatum te hebben. Alle mannetjes deden ongeveer hetzelfde, en het spel was veel te simpel. Het grootste nadeel was echter de sfeer in deel drie. Waren de vorige delen mystiek en duister, nu zag alles er uit als een cartoon. Hoofden die als luchtballonnen worden opgeblazen, friendship moves, je tegenstander laten schrikken: juist dat soort flauwe humor kon het spel missen als kiespijn.

3D? Weg ermee!

~

Mede daardoor viel de belangstelling voor het vierde deel tegen. Geïnspireerd door de nieuwe generatie vechtspellen werd dit de eerste 3D Mortal Kombat. Het spel was niet slecht, maar ook niet bijzonder, en raakte daardoor al snel in de vergetelheid. Games als Virtua Fighters en Tekken spraken een nieuwe generatie gamers meer aan. Ook een Mortal Kombat TV-serie kon daar niets aan veranderen.

Bloedbad in Duitsland

Mortal Kombat zal echter altijd zijn invloed op de gameswereld behouden. Het spel was baanbrekend, en sindsdien zijn er steeds meer games die de aantrekkingskracht van bloed in spelletjes uitbuiten. Dat de discussie over de invloed van geweld in computerspelletjes nog altijd leeft, zagen we onlangs terug in Duitsland, waar een jongen op zijn school zestien mensen doodschoot. Omdat hij volgens de pers van gewelddadige computerspelletjes en heavy metal hield kon het niet naders of deze twee factoren hadden een schadelijke invloed gehad. Wederom werd iets zonder wetenschappelijke gronden klakkeloos aangenomen. Ik denk dat men als men een zondebok voor het drama zoekt, eerst maar eens moet kijken hoe een Duitse jongere zo makkelijk aan wapens komt.

De toekomst

Boon en Tobias zitten echter niet stil. Nieuwe Mortal Kombat-projecten naderen met rasse schreden hun voltooiing. Mortal Kombat V is bijna af, op de officiële website zijn de eerste screenshots al te zien. Verder komt er een derde film uit. Omdat de cast voor deze film dezelfde is als het tweede deel houden wij onze harten vast. Voor de nieuwe generatie spelcomputers verscheen kort geleden Mortal Kombat Advance, waarvan we volgende week een review geven.

Links

Officiële site