De stad aangestipt
In de euforie over Centraal Station en Markthal wordt bijna vergeten dat Rotterdam nóg een beeldende vernieuwing rijker is: kunstenaar Willem Oorebeek gaf de gevel van het Bilderberg Parkhotel een opzienbarende metamorfose.
Komend vanaf het station, langs de Westersingel, doemt ter hoogte van het Eendrachtsplein de façade van het Bilderberg Parkhotel op. Het gebouw ligt op het kruispunt van de twee belangrijkste assen die de stad doorsnijden en vormt tegelijk de ’toegangspoort’ tot het achterliggende Museumpark. Het door ramen onderbroken grijze wandvlak is door Willem Oorebeek voorzien van een regelmatig patroon van witte stippen. De structuur is met grote precisie aangebracht en bedekt als een gepunteerde deken de muur. Het oeuvre van de kunstenaar heeft met dit werk een hoogtepunt bereikt; niet alleen in zichtbaarheid maar vooral in context.
Rasterpunten
Oorebeek heeft zich altijd beziggehouden met het effect van reproductie, zijn interesse voor drukwerk en grafische technieken is in vrijwel al zijn werken te zien. In de conventionele druktechniek worden afbeeldingen – in rasterpunten vertaald – weergegeven door minuscule kleurstippen die, samengebracht in het oog, weer de originele afbeelding vormen. De fascinatie van Oorebeek gaat om die omzetting: de werkelijkheid wordt vertaald in abstractie die vervolgens weer tot realiteit gemaakt wordt. Kunnen we die gelaagdheid in verschillende stadia nog wel als echt beschouwen?
De noordwand van het Bilderberg Parkhotel is door de kunstenaar tot een dynamisch rastervlak gemaakt. De witte stippen van composiet hebben leven gebracht op een levenloze oppervlakte: daglicht geeft schaduw aan het nauwelijks zichtbare reliëf en bij invallende schemering is het alsof de punten een beetje opgloeien. Het effect is grandioos: een iconisch bouwwerk dat al decennia tot de vertrouwde stedelijkheid behoort, is plotseling op een podium geplaatst. Opnieuw zichtbaar geworden in een gemanipuleerde werkelijkheid.