‘Waar ik ga, zijn geen goden’

.
~
Dunne lijn
Naar Medeia bestaat vooral uit bewegingen, af en toe ondersteund door woorden. Er zijn maar drie acteurs die soms iets zeggen. Het is dus erg beeldend en daardoor spelen de woorden een ondergeschikte rol. De dunne lijn tussen liefde en haat is op een intense manier voelbaar. Aan het begin van de voorstelling loopt een vrouw elke keer in een grote cirkel naar haar geliefde toe. Hoe dichterbij ze komt, hoe sneller ze loopt, alsof hij een magneet is waar ze naartoe wordt getrokken. Dan nemen ze elkaar intens in zich op, waarna ze elkaar afstoten en alles opnieuw begint. Totdat de man de cyclus doorbreekt door haar op de grond te dwingen en te vernederen. Waar is het mis gegaan?
Elkaar letterlijk afmaken
~
De intensiteit van Naar Medeia zou iets sterker zijn als er wat meer gebruik was gemaakt van woorden. De acteurs vertellen soms wel wat maar dat is heel sporadisch. De tekst is er vooral als ondersteunende rol maar kan daarbinnen beter benut worden. Als er iets vaker was gesproken, dan was dat een mooie afwisseling op de neergezette beelden. Soms duren de scènes namelijk te lang, waardoor de aandacht wat verslapt. De bewegingen zijn sterk maar waren op deze manier wellicht nog een stuk krachtiger geweest.