Muziek / Achtergrond
special: Talent van eigen bodem - III: Een interview met Kettel

Vriendelijke doch woelige wateren

2005 was een mooi jaar voor Reimer Eising, beter bekend onder de naam Kettel. Op het nieuwe Sending Orbs-label bracht hij zijn goed onthaalde langspeler Through Friendly Waters uit en werd hij gevraagd om een remix voor Depeche Mode te maken. Tussen de nieuwjaarsrolletjes en een keelontsteking door wist Reimer tijd te vinden voor een interview met 8WEEKLY waarin we terugkijken op het succesvolle afgelopen jaar en vooruitblikken naar 2006.

~

8WEEKLY ontdekte het werk van Kettel ongeveer een jaar geleden, na de release van Through Friendly Waters, waarop de jonge Groninger verraste met heldere, organische elektronische muziek die nog het meest deed denken aan Warp-goeroe Plaid. Niet alleen 8WEEKLY was enthousiast, ook media als 3voor12 en Oor wisten deze plaat op waarde te schatten. Het succes is volgens Reimer niet alleen aan de muziek te danken. “Sending Orbs, het platenlabel, is voor een groot deel verantwoordelijk voor het succes. Ze zijn helemaal vanuit het niets begonnen maar pakten de release van Through Friendly Waters op een erg professionele wijze aan. In het begin had ik wel mijn twijfels, een nieuw label zonder naam of ervaring… Het was oppassen dat je niet in de grijze massa van talloze elektronica-releases belandt, maar Sending Orbs heeft erg goed werk gedaan.” Ook over de andere releases van het label is Reimer erg enthousiast: “De tweede Sending Orbs-cd, Tryshasla van Secede, is echt een van de beste ambientplaten die ik ken. Überhaupt loopt het schuim over m’n lippen van alles wat die jongen maakt. Ook de Funckarma single-compilatie op Sending Orbs kan ik aanbevelen. Nog altijd meesters van de electronica. Zij fuckten al met beats toen ik nog in m’n pyjama voor Villa Achterwerk zat.”

Zeehonden met strandballen

~

Behalve de release van het album was er in 2005 een groot aantal andere activiteiten die Reimer bezighielden. “Ik heb wat remixes gemaakt, een soundtrack bij een film van Oscar Verschuur voor Stichting Dziga en ik heb veel tijd gestoken in mijn live-sets. Er gaat nogal wat tijd zitten in de voorbereiding van een optreden. Thuis maak ik schetsen van nummers die ik live ga gebruiken. Dit zijn bijna altijd nieuwe nummers (dus geen tracks die ik al ergens heb uitgebracht; of anders zijn het remixen daarvan). Deze schetsen hak ik in stukjes, korte loopjes van een aantal seconden. Tijdens een live-set voeg ik deze dan weer bij elkaar in realtime, in de volgorde die ik op dat moment wil, met eventuele effecten die ik dan toevoeg. Het is dus een soort micro-dj’en. Gastmuzikanten heb ik nooit gehad. Ook geen zeehonden met strandballen op hun neus, trouwens.”

Depeche Mode

Een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar was het verzoek om een nummer van Depeche Mode te remixen. “Een paar maanden geleden benaderde Depeche Modes label Mute mij met het verzoek om Newborn te remixen.” [De remix is te vinden op de B-kant van Depeche Modes nieuwste single A pain that I’m used to, red.] “Ik was hier enorm blij mee, niet zozeer vanwege het geld maar ook vanwege de exposure. Naast de remix die op de single staat heb ik een meer ambient-achtige mix gemaakt maar die was uiteindelijk wat ongeschikt voor Depeche Mode. Ze waren gelukkig wel erg tevreden over mijn Newborn-remix.”

Nieuwe cd

~

Het was dus een goed maar ook een erg druk jaar voor Reimer, maar wie denkt dat hem een welverdiende vakantie te wachten staat, heeft het mis. De komende tijd staan er verschillende projecten in de planning. “Ik ben nu bezig aan een remix voor een project van Basta Records. Daarin zijn verschillende artiesten gevraagd een interpretatie/remix te maken van het oude werk van elektronicapionier Dick Raaijmakers. Maar vooral ben ik bezig met het maken van materiaal voor m’n nieuwe cd, My Dogan, die in de lente op Sending Orbs uitkomt. Eén aspect daarvan is in ieder geval al geslaagd, dat is dat Phoenecia de single remixt. Zij behoren al sinds ik weet wat een beat is tot mijn favorieten. Nog iets later dat jaar zal er een samenwerking komen tussen Secede en mij. We maken al een tijdje samen tracks en dat moet maar eens resulteren in een eindproduct.”

Behalve deze projecten speelt Kettel ook regelmatig live. Ben je benieuwd naar een live-set? 21 januari staat hij in 013 in Tilburg en 24 maart op het multimedia-artfestival STRP in Eindhoven.