Muziek / Achtergrond
special: Clash 2009

Dansen in De Oosterpoort

Op paaszondag sluit 8WEEKLY aan in de rij met feestgangers die naar De Oosterpoort in Groningen zijn gekomen voor de vierde editie van Clash. De stroboscooplampjes aan de gevel zorgen alvast voor een flitsende start van de avond.

Op het programma staan Nathan Fake, Noisia, Zombie Nation en 2manydjs.  

Eenmaal binnen valt ook direct op dat energiebesparing in ieder geval niet op het programma staat. Met een keur aan gekleurde lampen is het de organisatie gelukt om de grote ruimtes toch een intieme sfeer te geven.   

~

Tot twee jaar geleden was Clash het eindfeest van het Jonge Harten Festival. Nu is het een op zichzelf staand evenement, waarbij het gaat om de ‘clash’ tussen theater, kunst en dance. Op eerdere edities waren al acts te zien als Dr. Lektroluv en Audio Bullys. Op deze vierde editie loopt het aanbod uiteen van dubstep in de kelder tot een hoorspel in een geïmproviseerde kapsalon en een ruim opgezette expositie op de eerste etage. Voor elk wat wils, al lijkt het er wel op dat het merendeel van de bezoekers komt voor een lekker avondje dansen. 8WEEKLY is ook niet vies van een paar goede beats en laat zich verrassen door de variatie aan dancestijlen op Clash.

Dansmariekes

Het dansen gaat wat moeizaam op de neurotische elektronische bliepjes bij Nathan Fake. Op weg naar de bar voor een paar oordoppen trekt Le Corps Mince De Françoise de aandacht. De drie frisse Finse meisjes brengen catchy electropop, die ze zelf op hun MySpace aanduiden als tropisch. Voor het podium staan meisjes rond te hupsen die qua looks zo bij het trio kunnen aansluiten. Le Corps Mince De Françoise zal deze zomer vast menig festival opleuken.        

Niet veel bezoekers weten de weg naar de kelder te vinden. Daar staat dubstep geparkeerd, met namen als Appleblim en Loefah. De dj-tas van local Bassmachine, een nieuw alias van Thee J Johanz, is in de weekenden meestal gevuld met salsa, zouk en aanverwante tropische deuntjes, maar vanavond komt hij met een eclectische dubstepmix met lekkere bassen.

In de grote zaal van De Oosterpoort klinkt funky electrorock van Zombie Nation. ‘Kernkraft 400’ van deze Duitser is een van de anthems op het repertoire van (Amerikaanse) sportliefhebbers. Sjaals in de lucht en meebrullen met de eenvoudige melodie. Geschikt voor grote stadions is Zombie Nation zeker. Met het verse album Zombielicious op zak tourt de dj/producer deze zomer onder meer langs Pukkelpop en Ibiza. Vanavond voorziet een drummer het geheel van beats.

Zuiderburen

~


Uit België zijn de broertjes Dewaele opgetrommeld, bekend van de band Soulwax, maar misschien nog bekender als 2manydjs. De grote zaal stroomt vol bij de eerste tonen van deze mixmeesters. Veel bezoekers blijven er niet over om de andere zalen te vullen. De Belgen kneden zoete broodjes van electro, techno, een snufje eighties en voilà, het lukt ze om zowel kisten als hakjes van de vloer te krijgen.

Ondertussen legt Loefah in de kelder zijn grootste troef op tafel, de dubstephit ‘Eastern Jam’ van Chase & Status. Het mag niet baten. De drie aanwezigen gaan ook weer eens elders kijken. Loefah loopt achter zijn draaitafels weg, vraagt iets aan iemand van de beveiliging en dan verdwijnt hij backstage.    

Ter afsluiting van een gevarieerde avond test het meest succesvolle Groningse exportproduct Noisia de geluidsinstallatie van de grote zaal met breakbeat en loeiharde drum ‘n’ bass. Met remixes voor The Prodigy en Robbie Williams en een album voor de bekende Londense club Fabric boeren ze goed.

De echte Clash tussen kunst en theater ontbreekt echter in De Oosterpoort, vooral omdat de diverse onderdelen los van elkaar staan. Zo had er bijvoorbeeld eenvoudigweg meer aandacht besteed kunnen worden aan de visuals bij de dance-acts. Clash 2009 blijkt uiteindelijk toch vooral te draaien om een avond lekker dansen.