Muziek / Achtergrond
special: Buiten Westen

Totaalfestival

Je kunt er dansen op disco in een botsautotent, in een tipi terwijl je gemasseerd wordt lurken aan een waterpijp, of de stad overzien vanuit het reuzenrad. Buiten Westen, een nieuw dancefestival in Amsterdam, gaat voor de totaalervaring.

Het idee voor Buiten Westen ontwikkelde zich organisch. Nadat Sander Groet (Club AIR) een vergunning had geregeld voor een feest op het grasveld bij het Westerpark, zocht hij medeorganisatoren. Hij kwam terecht bij Next Monday’s Hangover en Pleinvrees, waarvan de eerste de overkoepelende organisator werd. Van daaruit werden weer andere, creatieve organisaties bij Buiten Westen betrokken. Het web breidde zich uit met veel verschillende initiatieven, waardoor de term dancefestival de lading eigenlijk niet meer dekt.

Organisator Ridzert Beetstra (NMH) benadrukt dat de belangrijkste gedachte achter Buiten Westen het collectief is: ‘alles staat in dienst van elkaar: zes podia, die niet zozeer losse stages zijn, maar elk een noodzakelijk deel van het grotere geheel. En dat grotere geheel bestaat uit meer dan muziek. Het hele terrein wordt omgebouwd tot een cohesie van creatieve cultuur, een dance-versie van festivals als de Parade.’

Disneyland voor volwassenen
Ridz wil niet te veel verklappen, maar er komt hoe dan ook een reuzenrad op het terrein. ‘Het wordt een soort Disneyland voor grownups’. Geen festival met losse hoekjes waar mensen een feestje bouwen, maar één groot feest van interactie en creativiteit.

Toch draait het ook om de muziek. Om zich ook op dit vlak te onderscheiden van andere festivals is er bewust nauwelijks echte techno geprogrammeerd. De programmering van de zes podia wordt daarbij ieder door een andere organisator geregeld. ‘Pleinvrees zal vooral melodieuze house laten horen. De Blackout-stage wordt het terrein van puristische, UK house, de Detroit sound. Ook leuk wordt Rekorder, die wat moeilijker toegankelijke, elektronische muziek programmeert. Zelf hebben ze het over het “ouwe pillengevoel”, sferische experimentele spacemuziek. De Vrijbuiters doen weer iets heel anders: harde ravehouse.’

Wunderbar, vanuit Bar 27, komt met een heuse circustent. Acrobaten omringd door tech-house. Maar de grote verrassing wordt volgens Ridz het podium van Paardenkracht, dat zich volledig op disco richt. ‘Disco heeft nu momentum. Met namen als Jacques Renault en het Drop Out Orchestra wordt de stage van Paardenkracht de grote hit. En dan hebben ze ook nog Shmlss, winnaar van de Gouden Kabouter voor nieuw talent.’

Het laten rijmen van sfeer en kwaliteit is iets dat alle festivals proberen te doen. Buiten Westen lijkt echter alles op alles te zetten om tot een ideale symbiose te komen, juist door creatieve collectieven verschillende programma’s te laten organiseren. Zo kan per podium in zowel de muzikale als uiterlijke invulling één visie uitgedragen worden. Enige voorwaarde is dat die visie past in het totaalplaatje, waarbij geen ruimte is voor een mainstage of hoofdact, en des te meer voor fantasie en goede wil.

‘Eigenlijk zou iedere dj of producer een jaar in een punkband moeten zitten.’
Ridz draait zelf bij de Rekorder-stage, onder de naam Some Chemistry. Zelf noemt hij zijn stijl een kruising tussen melodieuze house en elektronica, waarbij hij ook live meespeelt. Na tien jaar in een indie-rockbandje te hebben gebast, heeft hij genoeg muzikale ervaring om aan te boren. ‘Eigenlijk zou iedere dj of producer een jaar in een punkband moeten zitten.’ Hij laat software draaien en speelt lijnen in met midicontrollers. Maar soms draait hij ook gewoon plaatjes: ‘dan heb je toch meer controle over de dansvloer, kun je de sfeer beter aanvoelen. Het is makkelijker naar een andere stijl omschakelen dan wanneer je zelf de muziek maakt.’

Twee van Ridz’ helden geven acte de présence op Buiten Westen: Kollektiv Turmstrasse en Max Cooper. Beiden bij Rekorder, waar er op muzikaal gebied veel interessants lijkt te gaan gebeuren. ‘Kollektiv Turmstrasse is natuurlijk te gek, maar vooral met Max Cooper ben ik blij. Sinds een jaar is hij echt groot aan het worden, en hij blijft zichzelf uitvinden, staat aan het front van experiment als een soort whizzkid-scientist.’ Max Cooper heeft een PhD in een tak van biologie die zich richt op technologie en wiskunde. Een wetenschappelijke achtergrond die resoneert in zijn muziek: hij gebruikt de nieuwste technische gadgets in zijn livesets. Een rasechte nerd – in de meest positieve zin van het woord.

Mocht er behoefte zijn de oren en benen even wat rust te gunnen, dan zijn er onder meer een ‘lomografie’-wedstrijd, een vintage kledingwinkel, en vooral veel vers en biologisch eten volgens populair concept. Maar er zijn minder goede dingen hip geweest dan verantwoord voedsel, en ook met de tendens om alle creatieve registers open te trekken op een festival is weinig mis.

Daarmee belooft Buiten Westen hoe dan ook te strijden om de titel ‘leukste festival van 21 juli’. En er zijn er veel. Waarom Buiten Westen? Ridz: ‘Ook vanwege de locatie. Het is voor het eerst dat er op deze manier een outdoor dancefestival plaatsvindt binnen de ring. We hebben veel podia, veel acts, veel creativiteit. En dat voor een relatief klein bedrag, ook vergeleken met andere festivals.’ En dan misschien nog het belangrijkste: de totaalervaring.