Kunst / Achtergrond
special: TEFAF 2015

TEFAF 2015: Het mooiste van alle werelden bij elkaar

Ruim 51 miljard euro werd er in 2014 wereldwijd aan de verkoop van kunst verdiend. Een nieuw record dat niet voor niks bekend werd gemaakt op de grootste en belangrijkste kunstbeurs ter wereld. Want ook dit jaar tonen galeries en handelaren van over de hele wereld hun mooiste kunstschatten weer op de TEFAF in Maastricht. Antiek, juwelen, schilderijen, moderne en hedendaagse kunst, alles is terug te vinden op de TEFAF en met een groot aantal verkopen in het openingsweekend is de beurs nu al van succes verzekerd.

Kees van Dongen, <em>Lailla</em>, 1908, olie op doek. Bij Dickinson.

Kees van Dongen, Lailla, 1908, olie op doek. Bij Dickinson.

Ondanks het feit dat een kunstbeurs draait om de handel en verkoop van kunst, gebeurt er veel meer op de TEFAF. Het is een plek waar kwaliteit voorop staat, waar wereldwijde culturele netwerken zich verzamelen en waar altijd een kunstwerk te vinden is dat zal inspireren. Immers vormen alle verschillende disciplines bij elkaar een jaarlijks terugkerend hoogtepunt en is ook kijken zonder te kopen een hele goede tijdsbesteding.

Zoals altijd zijn het de vooraf aangekondigde ‘highlights’ die de aandacht trekken, zoals een editie van Le grand atlas uit 1663 door Johannes Blaeu bij Crouch Rare Books, het schilderij Laila uit 1908 van Kees van Dongen bij Dickinson en een Mae West Lip Sofavan Salvador Dali bij de? Patrick Derom Gallery. Daarnaast zijn er echter altijd verrassingen die de openingsdag compleet maken. Een goed voorbeeld daarvan is het kunstwerk van Jan Asselijn uit 1651, te zien bij Haboldt & Co., waarop de dijkdoorbraak van de Sint Anthonisdijk in Amsterdam te zien is. Het formaat en de intens blauwe lucht in combinatie met de dreigende stormachtige wolken maken het werk indrukwekkend. Dat vond ook het Rijksmuseum, wat zaterdag bekend maakte dit werk te hebben aangekocht.

Nieuw dit jaar is NIGHT FISHING, een toevoeging aan TEFAF Modern. Het idee is dat hedendaagse kunstwerken geïnspireerd zijn op objecten die terug te zien zijn op de beurs en een verbinding met elkaar aangaan. Curator Sydney Picasso koos voor deze editie de herontwikkeling van sculptuur als kunstvorm en selecteerde naoorlogse en hedendaagse kunstenaars. Het werk van de Nederlandse Mark Manders is hier onder andere te zien.

Johannes Blaeu,<em> Le Grand Atlas (12 volumes)</em>, 1663. Bij Crouch Rare Books.

Johannes Blaeu, Le Grand Atlas (12 volumes), 1663. Bij Crouch Rare Books.

TEFAF Paper wordt dit jaar verrijkt met een extra tentoonstelling. Onder de naam Teyler’s Legacy toont het Haarlemse museum achtentwintig bijzondere tekeningen uit de museumcollectie. Het betreft tekeningen van de zestiende eeuw tot nu. Met topstukken van Michelangelo, Rafael, Rembrandt, Goltzius, maar bijvoorbeeld ook Marlene Dumas, is het absoluut een hoogtepunt om langs te gaan. Kortom, er is genoeg moois te zien en voor iedereen wat wils. De TEFAF is dan ook zeker een bezoek waard.