Kunst / Achtergrond
special: Ria van Eyck - Een Oeuvre

Ria van Eyk – Een Oeuvre

.

Museum de Pont presenteert Ria van Eyk (1938, Venlo) in haar nieuwe tentoonstelling Een Oeuvre als een pionier van de textielkunst. Het is daarom opvallend dat er in de tentoonstelling geen textiel te zien is anders dan het linnen van de vertegenwoordigde schilderijen.

Ria van Eyk, IJslandboeken, 2004-2014, courtesy de kunstenaar

Ria van Eyk, IJslandboeken, 2004-2014, courtesy de kunstenaar

Naast een klein aantal schilderijen zijn er tekeningen en collages te zien. Uit de werken spreekt een grote interesse voor kleur, patroon en architectuur. Deze elementen weet Van Eyk effectief te combineren. Dit valt onder meer op in de collages waarmee de tentoonstelling opent.

Deze collages hebben veel weg van ‘moodboards’. Afbeeldingen met kleuren, patronen en architectuur vormen in de ogen van de toeschouwer een compleet beeld. De complete beelden zijn niet te bedenken zonder wandkleden en andere toepassingen van textiel.

Ria van Eyk, Mos impressie uit IJsland, 2002-2009, courtesy de kunstenaar

Ria van Eyk, Mos impressie uit IJsland, 2002-2009, courtesy de kunstenaar

Van stof tot autonoom werk


In Mos impressie uit IJsland (2002-2009) heeft Van Eyk een schets gemaakt van een stuk mos. Om de tekening heen zijn in vakjes alle tinten van het mos uiteen gezet. Het resultaat is een patroon dat naast een idee voor een wandkleed ook een autonoom werk is.

Hoewel de verschillende onderzoeken naar vorm, kleur, patroon en architectuur leuke beelden opleveren, is de tentoonstelling verre van compleet. Het sterrenhemeltapijt (1997-1998), waarvan de Pont benadrukt dat het een hoogtepunt is in het oeuvre van Van Eyk, is niet vertegenwoordigd. Het zelfde gaat op voor elk ander textielwerk van haar. Het is een gemiste kans; de tentoonstelling geeft nu een slordige kijk op Van Eyk’s oeuvre.