Kunst / Achtergrond
special: Loek Grootjans - Storage for Distorted Matter (Case P.M.). Rainer Ganahl - Manhattan Marxism

Storage for Distorted Matter

.

Het Zeeuwse Licht

Storage for Distorted Matter (Case P.M.). Foto: Kitty van Leeuwen

Storage for Distorted Matter (Case P.M.). Foto: Kitty van Leeuwen

Beroepsverzamelaar Loek Grootjans heeft in het kader van zijn project Storage for Distorted Matter, proposals and objects al vele stukjes kunstenaar geprobeerd te vangen. Denk hierbij aan verfsporen uit het leefgebied van Vincent van Gogh in Arles of de lippenstift van een kus die hij kreeg van de weduwe van Marcel Broodthaers. Deze ‘kunstenaarssporen’ bottelt hij om zo dichter bij de bekende kunstenaars te komen. Grootjans’ meest recente project focust zich op Piet Mondriaan, meer specifiek op het ‘Zeeuwse licht’ dat Mondriaan voor het eerst in Domburg zag, wat als grote inspiratie diende voor zijn schilderscarrière. In De Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg is dit project, getiteld Storage for Distorted Matter (Case P.M.). De zaak Piet Mondriaan, te zien. Grootjans stelt dat het specifieke licht wat Mondriaan zo raakte werd veroorzaakt door de stroming van de Noordzee en het Nauw van Calais. De door Grootjans verzamelde sporen bestaan in dit geval dan ook uit 52 flessen gebotteld water uit de Noordzee met bijbehorende petrischalen waarop zoutkristallen liggen. Volgens zijn onderzoek is het zeewater in september het warmst, wat grotere kristallen oplevert. Het licht dat wordt weerkaatst door deze kristallen levert het unieke effect op dat Mondriaan heeft gezien.

Manhattan Marxism

Manhattan Marxism. Foto: Kitty van Leeuwen

Manhattan Marxism. Foto: Kitty van Leeuwen

Een geheel andere tentoonstelling, zij het van de hand van dezelfde curator (Lorenzo Benedetti), is eveneens te zien in Middelburg, in De Vleeshal zelf. Kunstenaar Rainer Ganahl probeert zijn fascinatie voor het Marxisme op het kapitalistische eiland Manhattan uit te beelden. Alhoewel de gelegde connecties interessant zijn, veroorzaakt de hoeveelheid werken rondom hetzelfde onderwerp een lichte overkill. De werken die in Manhattan Marxism getoond worden roepen enige vragen op, maar worden door de kunstenaar van zoveel uitleggende tekst voorzien dat er voor de toeschouwer weinig mogelijkheid tot analyse overblijft. Een van de interessantere werken is het uit twee video’s bestaande: El Mundo — A Classical Music Concert At Former Eagle Theatre, Spanish Harlem, NYC (2013) waarin een klassiek concert te zien is dat wordt opgevoerd in een budgetwinkel in Harlem, waar een voormalig theater huishield. Het levert een poëtische referentie op naar de economische en culturele verschillen die in korte tijd in het gebouw plaatsvonden.