Kunst / Achtergrond
special: Connecting Concepts

Dutch Design met diepgang

De nieuwste tentoonstelling over Dutch Design, Connecting Concepts, laat haar bezoekers hard werken, maar biedt een welkome reflectie en verdieping van de status van Nederlands design.

‘God created the World, but the Dutch created the Netherlands’, luidt een bekend buitenlands gezegde. Zo staat Nederland bekend om haar relatie met design, vanaf vanouds stroomt designbloed door onze aderen. Vanaf de jaren negentig is dit in een stroomversnelling gekomen door het zogenaamde Dutch Design dat inmiddels niet alleen een begrip op zich is geworden en populair is bij het grote publiek, maar ook enkele prachtige designklassiekers heeft opgeleverd. Een van die designklassiekers –Marcel Wanders’ Knotted Chair– dient dan ook als icoonbeeld voor de tentoonstelling Connecting Concepts, de meest recente tentoonstelling rondom Dutch Design die onderzoekt wat het Nederlands design eigenlijk inhoudt en waarom het zoveel succes heeft.

Wat is Dutch Design? Wanders’ Knotted Chair voelt in elk geval vertrouwd aan. Dit is het beeld dat de meesten wel zullen kennen van Dutch Design: grote namen als Wanders of Droog Design die internationaal furore maken met humorvol conceptueel design, vaak met een onverwachte twist. Doorgaans is het design dat lijkt te spelen met de verwachtingen van de toeschouwer. Zo is ook Connecting Concepts, bewust of onbewust ingezet, een directe en volledige ontregeling van het algemene beeld rondom Dutch Design.

Die ontregeling vindt al plaats bij de eerste ontwerpen in de tentoonstelling. Direct in het oog springend is een grote trampoline waar ik volgens de vriendelijke portier best even op mag springen, maar gezien mijn kledingkeuze van die dag het wijselijk besluit te laten. De trampoline diende voor de live performance van ZZZ’s videoclip

~

Connecting Concepts is niet een van de meest toegankelijke tentoonstellingen rondom Dutch Design, maar wel een zeer belangrijke. De conceptuele aanpak is niet alleen verfrissend, maar biedt ook de nodige diepgang voor Dutch Design. In een interview voor het magazine Design.NL stelt MoMA curator Paola Antonelli dat Dutch Design de luxe heeft om conceptueel te zijn. Connecting Conceptsbewijst echter dat een dergelijke conceptuele benadering niet alleen een luxe is, maar vooral ook een noodzaak om een afvlakking van alle rijkdom van het Dutch Design tot enkele mediagenieke ontwerpen te voorkomen. Met een knipoog naar het Nederlandse landschap noemde Aaron Betsky Dutch Design, in zijn beroemde boek Design NLDe kracht van Dutch Design, ‘vals plat’. Connecting Concepts bewijst dat Dutch Design niet iets plats hoeft te zijn, maar juist een rijk landschap met veel variatie, kwaliteit en connecties.

Connecting Concepts is samengesteld door curator Ed van Hinte en is een samenwerkingsverband tussen Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, het Nederlands Architectuurinstituut en Design Cooperation Brainport. De tentoonstelling is onderdeel van het DutchDFA programma.