Film / Achtergrond
special: Trois Mondes

Vergiffenis is niet te koop

Wanneer Al een man aanrijdt, besluit hij niet te stoppen. De gevolgen van deze beslissing worden uitgebreid behandeld in het aangrijpende Trois Mondes.

~

Al (Raphaël Personnaz) denkt met zijn hit and run weg te kunnen komen, maar Juliette (Clotilde Hesme) heeft het ongeval gezien. Ze schiet het slachtoffer, een illegale Moldavische arbeider, te hulp en ontmoet daarop ook zijn vrouw Vera (Arta Dobroshi) in het ziekenhuis. Juliette en Vera raken al snel bevriend, maar de film wordt pas echt interessant wanneer Juliette het illegale echtpaar wil helpen door Al te traceren.

Het ongeluk verbindt in een spectaculaire klap drie werelden. De rijke, commerciële wereld van Al die alles heeft, bijna gaat trouwen en op het punt staat een groot bedrijf te leiden. De intellectuele wereld van Juliette, die zwanger is van een filosoof maar zelf nog geen levensdoel heeft. En tenslotte Vera’s wereld van illegaliteit, die als vrouw van het slachtoffer vanwege haar situatie geen aangifte kan doen.

Puik acteerwerk

~

Trois Mondes blinkt uit in puik acteerwerk. Raphaël Personnaz speelt geweldig als Al, wiens wereld instort na het ongeluk. Hij is geen slechte man, maar is in paniek doorgereden en probeert het nu uit alle macht goed te maken. Hoewel zijn geld vaak uitkomst heeft geboden, is wat hij nu wil niet te koop. Naast de acteerkunsten kent Trois Mondes een spannend verhaal, dat steeds beter wordt naarmate de hoofdpersonen dichter tot elkaar komen.

Regisseur Catherine Corsini levert een meeslepend drama af, waarbij ze middels vele close-ups de aandacht op de hoofdrolspelers weet te vestigen. Met name de manier waarop het schuldgevoel van Al in beeld wordt gebracht is indrukwekkend. Alleen al zijn paniek en radeloosheid zijn een reden om deze film te zien.

Reageer op dit artikel