Boeken / Achtergrond
special: 3. Dag van de Filosofie - Dag één van de Open Dienst

Gebroeders Meester on tour

De Gebroeders Meester, auteurs van de inleiding Meesters in de filosofie, toeren tijdens de Maand van de Filosofie door het hele land. Speciaal voor 8WEEKLY beschrijven ze hun ervaringen. Net als in hun boek en tijdens hun optredens zijn ze het hierbij roerend met elkaar oneens. Of beter gezegd: waren. Op de Dag van de Filosofie in Tilburg vonden ze elkaar in het polytheïsme.

Maarten: Je hoort vaak zeggen dat journalistiek gelijk staat aan leugens. Als je zelf het onderwerp bent, merk je dat wat de journalisten schrijven inderdaad vaak onzin is.

Frank: Zit je nou weer te zeuren over die stukjes die ze over ons schrijven? Al onze columns voor 8WEEKLY gaan er tot nu toe over. Je valt in herhaling.

Maarten: Heb je het stuk in Trouw over de Dag van de Filosofie in Tilburg dan niet gelezen?

Frank: Je weet dat ik nooit de krant lees. Het contingente laat ik aan mij voorbijgaan. Wat stond erin?

Maarten: In Trouw stond: “En ze lachten beleefd om de Gebroeders Meester en hun filosofische twistgesprek.”

Frank: Wat is daar nou zo erg aan?

Maarten: Ben je het dan nu al weer vergeten?

Frank: Wat?

Maarten: Dat we helemaal geen twistgesprek hebben gevoerd tijdens de Dag van de filosofie.

Frank: Dat is waar, maar ’twistgesprek’ stond wel letterlijk in het programmaboekje van die dag.

Maarten: Precies, die journalist is niet bij ons optreden geweest, hij heeft eenvoudigweg een zin uit het programmaboekje overgeschreven. Jammer, want we kwamen nu eindelijk eens nader tot elkaar.

Frank: Inderdaad. We hebben onze krachten verenigd. Jouw Stichting de Verlichting en mijn Stichting de Filosofische Kerk zijn één geworden.

Maarten: En dat hebben we bekendgemaakt tijdens de Dag van de Filosofie. ‘Gebroeders Meester beginnen Open Dienst’, of ‘Gebroeders Meester maken Nederland polytheïstisch’. Dat had de kop van het artikel in Trouw moeten zijn. En dan niet op pagina zeven van de Verdieping, maar op de voorpagina.

Hegel
Hegel

Frank: Inderdaad. Al die tijd hebben we van mening verschild. Jij hebt, met Kants Kritik der Reinen Vernunft in je hand, gestreden voor de idealen van de Verlichting. Tegen artikel 23 en tegen de monarchie. Maar je keek wel altijd kritisch naar je eigen grondslagen! Dat moet ik toegeven. Terwijl ik, vanuit een postmoderne optiek, me hard maakte voor een herwaardering van traditie, voor etiquette en ceremonies om de mensen weer bij elkaar te brengen, maar ook altijd met een kritische blik. Niet klakkeloos alles wat van vroeger is mooi vinden; kritisch conservatisme. Prachtig die strijd. En toen zagen we in dat juist de kritiek ons verbindt. Dat jij op mij de kritiek levert die ik nodig heb – ieder mens heeft nu eenmaal een blinde vlek – en vice versa. Als ik het zo overdenk, is het een Hegeliaanse dialectiek. Ik ben de these, jij de antithese, en samen brengen we de tegenstellingen op een hoger plan: de Aufhebung; onze Stichting voor de Open Dienst.

Maarten: Ik zou Hegel daar niet zo snel bij halen, maar die Open Dienst is schitterend. In Amsterdam, tijdens de Nacht van de Filosofie, hebben we tijdens de boekenveiling het geld opgehaald voor onze stichtingen. Na de nacht komt de dag. In Tilburg hebben we de theoretische basis gelegd voor de Open Dienst. We hebben samen met het publiek gesproken over de juiste naam, de frequentie van de diensten, de goden en de ceremonies.

Frank: Ja, dat polytheïsme is mooi. Ik sprak er voor ons optreden, tijdens het diner, nog over met de bekende Vlaamse filosoof Sam IJsseling. Hij heeft er ook veel over geschreven. Ik ben het helemaal met hem eens als hij zegt dat monotheïstische geloven gesloten zijn, niet open staan voor het andere. Terwijl polytheïstische geloven juist nieuwe denkwijzen gemakkelijk opnemen. Als de Grieken een nieuw gebied veroverden, dan namen ze de goden van dat gebied gewoon op in hun pantheon. Net zo makkelijk.

Lees ook deel 1: Mediagenieke filosofiesterren?, deel 2: Jan Klaassen en Katrijn en deel 4: Verlichting of ancien régime?