8WEEKLY

De avond van… 8WEEKLY

Artikel: Woensdag 21 maart - Tweetakt - Utrecht

8WEEKLY stapt op 21 maart 2007 voor het eerst even uit de virtuele wereld om tijdens theaterfestival Tweetakt zowel een seminar als een eigen muziekavond te programmeren. En jij als 8WEEKLY-lezer bent natuurlijk bij beide van harte welkom.

De avond van… 8WEEKLY

~

Het concept De avond van… is bedacht door Tweetakt. Het festival geeft een aantal jonge culturele organisaties de mogelijkheid een eigen muziekavond te programmeren om op die manier een podium te creëren voor zowel de culturele organisaties als de veelal nieuwe bands die komen spelen. Daarnaast maakt Tweetakt weer dankbaar gebruik van de expertise van instellingen als Utracks, 3VOOR12/Utrecht, ROF!, Stichting Tawiza, Boemklatsch en 8WEEKLY.

Tijdens De avond van… 8WEEKLY presenteren wij twee totaal verschillende, jonge acts, waarvan wij denken dat ze een interessante aanvulling zijn op het Nederlandse muzikale landschap: Roosbeef en Adept. De avonden van… vinden plaats in een grote glazen kas in het festivalcentrum op de Neude. De toegang is gratis!

Roosbeef

~

“Zangeres en toetsenist Roos Rebergen kleeft de onschuld aan waarmee ze direct de sympathie van een publiek weet te winnen. Toch zingt ze (in het Nederlands en Engels) en met een ironische glimlach over de oppervlakkigheid en het materialisme van haar medemens. Droogkomische babbelde Roos tussen de nummers door en ontroerde toen ze een liedje zong voor haar drummer en vriendje Tim, die zich op dat moment overigens liever elders bevond.”

Zo beleefde 8WEEKLY-redacteur Klazien Schaap het optreden van Roos Rebergen en band alias Roosbeef tijdens Crossing Border 2006. Roosbeef is op het moment een van de opvallendste jonge muzikanten van Nederland. Zij windt het publiek om haar vinger alsof het niets is met haar prachtige liedjes en theatrale performance en gaat dat ongetwijfeld ook tijdens Tweetakt doen met haar ijzersterke band. (Foto Daniël Baggerman)

Kijk voor meer informatie en muziek op de site van Roosbeef.

Adept

~

De Groningse band Adept was voor Noorderslag nog een onbekende naam, maar door het optreden daar in de LiveXS kelder veranderde dat. VPRO’s Gerard Walhof zei het volgende: “over een paar jaar zal blijken dat er een paar duizend mensen waren bij hun optreden in de Kelder op Noorderslag. Net als toentertijd bij de eerste optredens van Prince en U2… ik kan er maar geen genoeg van krijgen. Pure opwinding. Briljant.”

Adept sluit de 8WEEKLY-avond af met hopelijk een gelijkwaardige set als die in Groningen tijdens Noorderslag. Met stampende electro, neurotische uithalen en ook nog dat beetje verfijnde gevoeligheid. Adept bracht eind februari het gelijknamige debuutalbum uit. (Foto: HENX)

Kijk voor meer info en muziek op de Myspace-pagina van Adept.

Seminar Webcultuur

~

Decennialang golden papieren tijdschriften en kranten als de meest betrouwbare journalistieke media in de culturele sector. Sinds enkele jaren heeft het internet zich daarbij gevoegd. Verschillende online magazines, culturele organisaties en platforms zijn uitgegroeid tot gezaghebbende, signalerende en trendsettende kwaliteitsmedia met duizenden trouwe bezoekers. Hun rol is echter nog onduidelijk en hun betrouwbaarheid staat nog vaak ter discussie. 8WEEKLY en Kletter houden op 21 maart, in samenwerking met Tweetakt, een seminar rondom deze thematiek.

Het seminar zal worden gepresenteerd door Peter Bijl van Kletter en 3VOOR12/Utrecht. Panelleden zijn onder meer: Theo Ploeg (Cut-up media/Oor), Henk Blanken (adjunct-hoofdredacteur Dagblad van het Noorden/schrijver/internetdeskundige), Robbert van Heuven (De Nieuwe Reporter/Theatermaker/8WEEKLY), Mark Hospers (hoofdredacteur 8WEEKLY). In de loop van de komende week zal de rest van het programma bekend worden gemaakt.

Klik hier voor meer informatie over het Seminar Webcultuur

Locatie: ’t Hoogt
Datum: woensdag 21 maart 2007