Toch geen afstel

recensie: Vinny Fazzari – Live Life Long
Vinny Fazzari, Live Life Long

De naam Vinny Fazzari zal niet bij veel mensen een belletje doen rinkelen. Toch draait deze artiest al heel wat jaren mee en heeft hij zelfs voor het verschijnen van zijn debuut Live Life Long al een award op zak als solo-artiest.

Multi-instrumentalist Vinny Fazzari speelde mee met een lange rij aan artiesten, waarvan Bob Dylan en Earth, Wind & Fire de bekendste zijn. Ook werkte hij in zijn eigen studio als producer en engineer voor voornoemde artiesten. Dan besluit hij zijn studio in Amerika te verkopen en zijn geluk in Europa te beproeven. Hij speelt in Duitsland, Italië en Spanje. Hoog tijd dus dat Fazzari zijn eigen nummers vast gaat leggen en een debuutalbum uitbrengt.

Uitstel werd geen afstel

Al in 2006 – na het winnen van de award voor Beste Solo-Artiest bij de Los Angeles Music Awards – besluit Vinny Fazzari om een album te maken onder eigen naam met composities van zijn eigen hand. Met drummer Gus Genser (Herman Brood and his Wild Romance), bassist Ivo Severijns en gitarist John Hayes (Mother’s Finest) bestookt hij de clubs in Nederland, als hij een belangrijk besluit moet nemen. Door ziekte van zijn moeder keert hij terug naar Amerika en laat hij zijn uitvalsbasis Amsterdam achter zich. De verzorging van zijn moeder heeft tot een lang uitstel geleid, voordat Live Life Long kon verschijnen.

Nu is het dan eindelijk zover dat Fazzari zijn wens in vervulling kan laten gaan: een thema-album maken, geschoeid op oude leest, waarbij hij de composities toch met elkaar wil laten samensmelten. Na enige keren beluisteren kunnen we alleen maar beamen dat Fazzari prima geslaagd is in zijn missie. Hij schreef alle nummers en speelt veel instrumenten zelf, zoals gitaar, basgitaar, toetsen, marimba en percussie. Toch is het geen eenmansproject geworden, want we horen ook andere instrumentalisten bijdragen leveren.

Rijk muzikaal leven

Fazzari heeft een fijne stem en een goede hand van liedjes schrijven. De tweede song van het album verhaalt over onze hoofdstad ‘Amsterdam’ en is een lekker pakkend liedje, dat makkelijk uitnodigt om mee te zingen. Helemaal niet verkeerd om als Nederlander dit loflied over deze stad mee te kunnen zingen. Direct daarna gaat Fazzari naar Mexico, dat het toneel is van het nummer ‘Your Dress’.

De manier van zingen en de sound van het album doen herinneringen tot leven komen van muziek uit de jaren zeventig en tachtig. Luister naar ‘Hold Me Close Tonight’ en je hoort er de sound doorheen van bijvoorbeeld Boston of Journey. De zang – met uithalen waarbij de kopstem niet geschuwd wordt – doet sterk denken aan een zanger als Gary Wright of Al Stewart. Krijg vooral niet de indruk dat dit nummer tekenend is voor de sound van het hele album! Nee, Live Life Long is duidelijk het gevolg van een rijk muzikaal leven en al die invloeden neemt Fazzari mee in zijn muziek. Hij maakt er anno 2015 een nieuwe, eigen mix van en dat resulteert in een album met veel gezichten.