Ook Roodkapje moet eraan geloven…

recensie: Van Hoorne Theaterproducties - Roodkapje de musical

.

~

Veel sprookjes, vooral van Disney, zijn de afgelopen jaren in musicalvorm op de planken gebracht. Nu is ook Roodkapje aan de beurt, het bekende verhaal van het roodgemutste meisje dat bij haar grootmoeder op bezoek gaat in het bos, waarbij ze eerst misleid en later zelfs opgegeten wordt door de boze wolf, maar, zoals het hoort in een goed sprookje, natuurlijk weer gered wordt. De grote naam in deze productie is Maud Mulder, ondermeer bekend van de tweede Idols-serie. Als Roodkapje zingt Maud goed, maar ze sprankelt niet waardoor ze de voorstelling niet met overtuiging weet te dragen. Andere personages, zoals de komische Gerrit de Wolf, neergezet door Michael van Hoorne, trekken het stuk veel meer naar zich toe.

Het decor van Roodkapje de musical zit behoorlijk slim in elkaar. Omdat het verhaal zich op verschillende locaties afspeelt, moet er soms snel gewisseld worden. Als een soort draaiende driehoek komen het dorp, het bos met het wolvenhol en het huisje van oma voorbij. Met de hoge bomen op de achtergrond roept het decor treffend de sfeer op van een negentiende-eeuws dorpsleven. De muziek is daarentegen minder meeslepend. Hoewel de acteurs zuiver zingen en prima te verstaan zijn, zijn de popliedjes weinig origineel en daardoor blijven ze niet echt hangen. Dat is jammer, want vaak onderscheidt de betere musical zich door goede muziek.

Roodkapje wil een herbeleving van een oude mythe zijn. Of dit gelukt is valt te betwijfelen. Het verhaal is hier en daar nogal uitgebreid. Zo worden Roodkapje en de jager verliefd op elkaar. Oma heeft vroeger bij de opera gezeten, wat ze nu nog graag aan iedereen laat horen. De wolf is vegetarisch, getrouwd én veranderd in de good guy. Zijn huwelijk staat op springen omdat zijn (slechte) vrouw hem een slapjanus vindt. Deze extra verhaallijnen zorgen aan de ene kant voor meer humor, maar aan de andere kant wordt het niet duidelijk wat de makers willen vertellen. De aanpassingen zetten het publiek niet aan het denken over bijvoorbeeld de hedendaagse betekenis van een sprookje als Roodkapje. Bovendien stelt de climax van de voorstelling teleur. Het moment waarop Roodkapje de wolf in het bed van haar oma ziet liggen, wordt te haastig afgewerkt. Dat alles maakt het verhaal wat vlak.

Desondanks gaat het hier natuurlijk om een familievoorstelling, voornamelijk bedoeld voor jonge kinderen. Zij vermaken zich er wel mee; het meeleven van de kleintjes in de zaal is alleen al de moeite waard om naar te kijken. Echter, als nieuwe musicalvoorstelling slaat Roodkapje de Musical de plank jammer genoeg net een beetje mis.

Roodkapje de musical is een van de voorstellingen van het Sprookjesfestival dat dit jaar haar eerste editie beleeft en plaatsvindt in Arnhem van 11 tot en met 19 oktober. Meer informatie over het programma en de makers is te vinden op www.sprookjesfestival.nl