Leven voor je dromen in De Nederlandse Fame

recensie: Leven voor je dromen in De Nederlandse Fame

.

De Nederlandse Fame is een voorstelling waar door veel mensen naar is uitgekeken. Na het televisieprogramma De weg naar Fame, een Engelstalige versie van de musical en de mediahype rondom de zwangerschap van Kim-Lian van der Meij, zal de première van deze show aan weinigen voorbij zijn gegaan. Met al deze publiciteit zijn de verwachtingen van Fame dus hoog en … ze worden overtroffen.

~

Wie kent Fame niet? Het begon allemaal met de film in 1980, gevolgd door de succesvolle televisieserie en talloze musicalproducties. Alles draait om een groep middelbare scholieren aan de High School of Performing Arts die zich naar de eeuwige roem proberen te dansen, zingen en acteren. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en ieder heeft zo zijn eigen angsten te overwinnen, maar op deze weg worden wel hechte vriendschappen gevormd en wijze levenslessen geleerd.

Engels vs. Nederlands

Omdat de Engelstalige versie van Fame eind 2007 ook heeft gespeeld, is het erg verleidelijk om de twee te vergelijken. Afgezien van de taal en een enkele scène, zijn de voorstellingen namelijk identiek. Op vrijwel alle gebieden, komt de Nederlandse Fame echter een stuk beter uit de verf. Het decor, bijvoorbeeld, is overweldigend en wordt zeer professioneel gebruikt. In luttele seconden wordt het podium omgetoverd van verlaten metrostation tot dansruimte en van muzieklokaal tot levendige schoolkantine. Maar ook op het gebied van zang, dans en beleving laat De Nederlandse Fame zijn Engelse voorganger ruim achter zich.

~

Vele verhalen

Een van de grootste minpunten van de show is dat we maar liefst zeven verschillende personages volgen en er even zoveel verhaallijnen door elkaar lopen. Hierdoor is het onmogelijk om al te diep op ieder personage in te gaan. Toch is dit niet hinderlijk, want vrijwel iedere acteur of actrice krijgt het voor elkaar om een geloofwaardig karakter neer te zetten. Met name het verhaal van Carmen Diaz (Kim-Lian van der Meij) en Schlomo Metzenbaum (Hein Gerrits) maakt veel indruk. Beiden acteren uitmuntend en laten de arrogante Carmen, die ervan overtuigd is dat er in L.A. een filmcarrière op haar wacht, en de ietwat naïeve Schlomo, die gebukt gaat onder de reputatie van zijn beroemde vader, tot leven komen. Vooral Gerrits, die eerder al te zien was in A Chorus Line, Mamma Mia! en Cabaret en aan Fame is toegevoegd na de audities in De weg naar Fame, maakt veel indruk met zijn vele talenten: hij danst, zingt, speelt piano en klarinet. Joe Vegas (William Spaaij) en Mabel Washington (Talita Angwarmasse) zijn de twee komische noten in de voorstelling. Ondanks zijn seksistische opmerkingen en irritante gewoontes maakt Spaaij van Joe toch een innemend personage. Mabel voert een eeuwige strijd met haar gewicht en steelt de show met haar gezongen ‘gebed’ over dit gevecht.

~

Spetterende show

Wat echter het langst bijblijft na de voorstelling, is het tomeloze talent en enthousiasme van de cast. Het is fantastisch om te zien dat vrijwel iedereen alledrie de disciplines – zang, dans en acteren – machtig is. De sfeer wordt direct gezet met het opzwepende nummer Dit vak is keihard waarin de studenten auditie doen en te horen krijgen dat ze toegelaten zijn tot de school en natuurlijk het alom bekende Kijk naar mij / Fame. Dit staat in schel contrast met het bedrukte einde met de nummers L.A. en het schitterende Wat brengt de morgen? waarin toch een hoopvolle noot klinkt. Hoe dan ook zullen deze nummers niemand onberoerd hebben gelaten.

Wil je genieten van een avond vol spektakel van hoog niveau en je laten meeslepen door de ritmes en de persoonlijke drama’s en hoogtepunten van de personages, dan is De Nederlandse Fame de must-see van 2008.

De Nederlandse Fame is nog te zien tot en met 20 juli in verschillende theaters in Nederland en België. Klik hier voor de speellijst. En hier voor een recensie van de Engelstalige Fame.